Nordisk Infrastruktur 1
Tyska delstaten Bayern finansierar Hyperloop-fors
kning Text: Markku Björkman Tekniska universitetet i München (TUM) riktar siktet på Hyperloop, konceptet för höghastighetståget, som färdas genom ett rör med nästintill ljudets hastighet, och som ursprungligen utvecklades av Tesla och SpaceX-grundaren Elon Musk. Nu har TUM inlett arbetet med att förverkliga denna idé, liksom andra framtidens rörlighetskoncept. I synnerhet planeras en ny professur i ämnet, ett utökat projektteam, generösa forskningsanläggningar och ett testspår på platsen för den nya fakulteten för flyg- och geodys (LRG) i Taufkirchen/Ottobrunn. TUM President Wolfgang A. Herrmann rapporterade om planerna under delstatspresidenten Markus Söders besök i universitetsorten Garching. TUM-eleverna har demonstrerat fyra gånger att de kan bygga de snabbaste hyttkapslarna för Hyperloop, de så kallade yttre fodralen. Elon Musk lanserade “Hyperloop Pod-tävlingen” 2015. Studentgrupper från hela världen uppmanas sedan dess att komma till Los Angeles för att presentera sina hyperloop-prototyper och för att tävla ”over där” mot varandra. Studenterna är emellertid inte bara sysselsatta eller besatta av snabbhet: Teamet undersöker också hur Hyperloop kan bli ett säkert, prisvärt och hållbart transportmedel i framtiden. De utvecklar bland annat ny levitationsteknik för färdskenan och ett nytt teströr av ultra hållfast Från vänster till höger: TUM:s president, prof. Wolfgang A. Herrmann, Domenik Radeck, Sofía Ramírez, Bayerns delstatspresident Markus Söder, TUM:s vice president professor Thomas Hofmann, Gabriele Semino och delstatstatsminister för vetenskap och konst Bernd Sibler. Bild: Fabian Vogl / TUM betong, som de presenterade för Bayerns ministerpresident för första gången i samband med hans besök nyligen. - Science fiction håller på att bli verklighet! Jag har stor respekt för TU-Münchens Hyperloop-team. Framgångarna i den globala tävlingen om högsta hastighet är verkligen imponerande. Den kaliforniska drömmen blir verklighet i Bayern, sade Markus Söder. Under sitt besök lovade Söder ytterligare stöd från delstatsregeringen för Hyperloop-teamet. Drygt 80 000 euro har öronmärkts redan för forskningsprojekt om kapsel- och rördesign. Bayern ger vetenskapen därmed ett extra knuff. Forskning och innovation är nyckeln till konkurrenskraft och välstånd i framtiden, underströk Söder. - TUM, som också stöder projektet, vill uppmuntra studenterna till ett nytt tänkande. De ska använda sin ungdomliga fascination för lösning av de svåraste utmaningarna och stärka därmed det globala varumärket ‘German Engineering, betonade Universitetets chef Wolfgang A. Herrmann. Hyperloop-projektet är en del av konceptet för den nya TUM-fakulteten för flyg- och geografi (LRG). Fakulteten står i centrum för den bayerska flyg- och rymdstrategin, som premiärministern presenterade i sitt uttalande den 18 april 2018. Nybyggda, mötesfria motortrafikleden mellan Månseryd och Mullsjö invigd Text: Peter Höök Nu är den nybyggda, mötesfria motortrafikleden mellan Månseryd och Mullsjö invigd. Närmare 200 personer kom för att delta under invigningen av den nya motortrafikleden som arrangerades av Trafikverket på den intilliggande rastplatsen Risbro. – Sträckan har varit en olycksdrabbad väg under en lång tid, men med den nya byggnationen och 1 6 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 de trafiksäkerhetsåtgärder som gjorts beräknas antalet dödade och svårt skadade minska med 40 procent på sträckan, sa Bo Netz, överdirektör på Trafikverket, när han inledde eventet. – Det här känns fantastiskt kul och jag är glad att vi kan samverka till infrastruktursatsningar som bidrar till hela regionens utveckling och ger invånarna en möjligVäg 26/47 mellan Månseryd och Mullsjö invigd. Foto Trafikverket het till ett gott liv, sa Johan Fritz, kommundirektör på Jönköpings kommun.