Nordisk Infrastruktur 1
Antalet olyckor på E6 halverat Text: Peter Höök I
mars infördes omkörningsförbud för tunga lastbilar, samt ändrade dispensregler för långsamtgående mobilkranar, på E6 mellan Vellinge och Helsingborg. Nu visar den första uppföljningen på ett positivt resultat – antalet olyckor har nästan halverats. Åtgärderna är en del av en större satsning för att minska störningsrisken på E6. Små störningar till exempel en hastig inbromsning skapar snabbt långa köer med längre och osäkra restider och en ökad risk för kökrockar. Den första uppföljningen av olycksstatistiken efter att omkörningsförbudet och de ändrade dispensreglerna för långsamtgående mobilkranar infördes i mars visar nu på ett positivt resultat. Antalet olyckor, varav de flesta är så kallade upphinnandeolyckor, har nästan halverats jämfört med samma period förra året. – Att vi redan nu ser ett så fint resultat är glädjande och ger en signal om att åtgärden var rätt och att vi faktiskt kan förbättra framkomligheten även utan att göra fysiska ombyggnader. Vi är medvetna om att uppföljningen görs i ett tidigt skede, men vi fortsätter att följa upp olycksstatistiken och hoppas att det positiva resultatet fortsätter framöver, säger Jack Bårström, samhällsplanerare på Trafikverket. Antal olyckor på E6 mellan Vellinge och Helsingborg vardagar under perioden mars till juli under rusningstid. Graf: Trafikverket Entreprenadstölder kostar företagen 4,7 miljarder kronor Text: Peter Höök Under 2018 stals diesel, entreprenad - maskiner och redskap för uppskattningsvis nära fem miljarder kronor från svenska maskinentreprenörer, åkare och lantbrukare. Det visar en ny mastersuppsats där Stina Bengtsson och Charlein Simonsson från Lunds Tekniska Högskola, LTH, med stöd från branschorganisationen ME, Maskinentreprenörerna, undersökt stöldsituationen med fokus på Skåne. – Dieselstölder ur fordonstankar är det absolut vanligaste brottet, och andelsmässigt drabbar de i första hand dem som har olika typer av entreprenadfordon. Två av tre maskinentreprenörer i Skåne drabbades av diesel-, inbrottsstöld eller fordonsstöld under 2018. Enbart i Skåne stals diesel för 176 miljoner kronor. Vår uppskattning är att det, sett till hela Sverige, stals diesel för över 1,15 miljarder 2018, oräknat stölder av fordon eller verktyg. Om man tar in även dessa blir siffran betydligt högre, 730 miljoner för Skåne och över 4,7 miljarder för hela landet, säger Stina Bengtsson. Tillsammans med kollegan Charlein Simonsson har hon studerat polisens statistik, gjort fallstudier och genomfört en enkätundersökning riktad till medlemsföretagen i branschorganisationerna ME, Sveriges Åkerier och LRF. – Ett grundproblem är att de som drabbas ofta undviker att anmäla dieselstölderna, eftersom värdet på det som stjäls ofta är mindre än självrisken. Det innebär att polisen inte får in det i sin statistik och eftersom man då inte ser mörkertalet, så prioriteras inte heller bekämpningen av den här typen av brottslighet. De drabbade branscherna måste därför verka för att höja anmälningsgraden hos medlemmarna. Idag ligger den på cirka 60 procent. – Det är nästan alltid internationella stöldligor som ligger bakom stölderna, och de stjäl inte bara diesel, entreprenadfordon och redskap, också utan båtmotorer, bilkomponenter, GPS-system och andra värdesaker, så den sammanlagda summan är enorm. Det är obegripligt att det är så svårt att stoppa dem och det stöldgods som de dagligen skeppar ut ur landet. Från ME:s sida ser vi ett tydligt och brådskande behov av ökade resurser hos både polis och tull - och betydligt större befogenheter för tullen att ingripa när de ser något misstänkt, säger ME:s vd Hampe Mobärg i en kommentar. Internationella stöldligor ligger bakom stölderna. Arkivbild Norrbotniabanan För godset, tillväxten och människorna • 27 mil ny järnväg mellan Umeå och Luleå • Halverar restiderna mellan kuststäderna • Minskar koldioxidutsläppen med ca 80 000 ton/år • Ger driftsäkerhet och dubbelspår till Stambanan • Prioriterad del av det Europeiska stomnätet för järnväg byggnorrbotniabanan.nu NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 • 1 9