Nordisk Infrastruktur 1
Nya Storbron i Sundsvall byggs av Peab Text: Ppet
er Höök Under de närmaste två åren ska Peab bygga en ny modern Storbro över Selångersån. Beställare är Sundsvalls kommun och kontraktssumman uppgår till 106 miljoner kronor. Dagens Storbro är 83 år gammal, en ansenlig ålder och på grund av dålig bärighet behöver den ersättas. Den nya bron får en 18 meters spännvidd och kommer att ha tre körfält samt två gång- och cykelbanor. – Ända sedan 1936 har Storbron varit en central del av Sundsvall och att nu få vara delaktig i att bygga en helt ny Storbro känns självklart mycket bra. Jag ser fram emot att den nya bron står här minst lika länge som den tidigare bron gjort, säger Jörgen Eriksson, regionchef Peab. I projektet ingår det även att bygga en ny kaj och kajstråk längs med Selångersån samt markoch gatuarbeten i anslutning till bron. Uppdraget är en totalentreprenad med byggstart i september 2019 och beräknas vara klar i oktober 2021. Projektet orderanmäls i det tredje kvartalet 2019. När den nya Storbron byggs förbättras den på flera punkter. I och med att den byggs med två breda gång- och cykelbanor på vardera sida av bron så ökar framkomligheten för både gående och cyklister. Den nya bron får också en fri höjd på 4,60 meter, vilket gör att framkomligheten under bron förbättras för både kollektivtrafik och Kontraktssumman för nya Storbro uppgår till 106 miljoner kronor. &Rundquist är arkitekter bakom bron, Foto: &Rundquist varutransporter. Den fria höjden innebär att Ågatan får en bra funktion med anslutning till Storgatan. – Vi bygger en nyare, modernare och tryggare bro där vi samtidigt ökar rymligheten och kontakten med vattnet. Vi öppnar också upp Selångersån i och med att vi breddar ån för att minska risken för skador vid höga vattenflöden, säger Stefan Näslund, sektionschef, gatuavdelningen Sundsvalls kommun. Kajerna mellan Storbron och IBM-huset, på både norra och södra sidan av Selångersån, kommer att rustas upp för att säkerställa den långsiktiga bärigheten. De kommer även att anpassas efter den nya utformningen av området, så som redan gjorts nedströms Storbron. Gasnätet Stockholm i Stockholm moderniseras Text: Peter Höök När Gasnätet Stockholm moderniserar gasnätet på Scheelegatan går en 131årig trotjänare i pension. Ledningen byggdes redan år 1888, en tid då hästkärror dominerade gatubilden snarare än elsparkcyklar. Den nyrenoverade gasledningen beräknas tjänstgöra i minst 100 år till och ge stockholmarna möjligheter att laga mat, värma fastigheter, grilla och sitta och mysa under infravärme. – Det blir ett större projekt, men tack vare samarbetet med staden slipper vi spärra av två gånger och det tror jag alla ser positivt på. Gasledningar har lång livslängd, men 131 år är en lång tid och nu är det dags att modernisera sträckningen. Vi räknar med att den nya ledningen kommer betjäna boende, affärsidkare och restauranger i minst 100 år till, säger Johan Skansing, chef för drift och 20 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 underhåll på Gasnätet Stockholm. Den nya ledningen förläggs genom så kallad ”relining”, vilket i praktiken betyder att man skjuter in nya plastledningar inuti de gamla gjutjärnsledningarna som får fungera som ett skyddande skal. – Relining är en smart metod, vi behöver bara gräva upp små gropar istället för att gräva upp hela gatan. Det är både mer kostnadseffektivt och bättre sett till framkomligheten för boende och förbipasserande, säger Johan Gasledning från år 1888 har grävts fram och ska ersättas med en ny. Foto: Gasnätet Stockholm Skansing, chef för drift och underhåll på Gasnätet Stockholm.