Nordisk Infrastruktur 1
Ny uppfinning upptäcker vattensamlingar på vägar
Text: Peter Höök Den som kör på Österleden i Helsingborg få se en annorlunda pryl monterad på en av vägbroarna. Det är en sprillans ny uppfinning från stadsbyggnadsförvaltningen som testkörs. Den känner av ifall vatten skulle bli stående på vägen, och ger därmed en indikation på eventuella brister i dagvattenbrunnarna. Det är en radardetektor från stadsbyggnadsförvaltningen som känner av översvämningar på vägbanor. Vid kraftiga regnväder finns det risk att vatten blir stående på vägbanan om inte brunnarna kan få undan vattnet tillräckligt snabbt. I vissa fall blir det så djupt att personer och fordon kan komma till skada. Sensorn mäter avståndet från brons underkant ner till vägbanan. Om avståndet minskar med 110 cm skapas ett ärende som vi kan hantera, exempelvis kan en rensning av brunnarna vara nödvändig eller kontakt med räddningstjänsten för att stänga av vägen. Större saker som fordon filtreras bort per automatik. – Upptäcker detektorn en vattenansamling får vi direkt kännedom om detta. På så sätt kan vi tidigt få reda på eventuella brister i dagvattenbrunnarnas funktion, åtgärda problemet snabbare och på så vis också minska olycksrisken, säger Andréas Sensor känner av översvämningar på vägbanor.. Foto: stadsbyggnadsförvaltningen Hall som är utvecklingsingenjör på stadsbyggnadsförvaltningen och personen bakom idén. Andréas Hall jobbar bland annat med att koppla upp staden via ”Internet of Things” (IoT), det vill säga att ge föremål en internetuppkoppling, för att skapa bättre förutsättningar för drift och underhåll av stadens offentliga rum. – Mitt arbete med IoT i staden började med att vi var några stycken som spånade på olika sätt att testa tekniken på. Den ena idén var mer knasig än den andra. En av mina idéer var att få dagvattenbrunnar att kunna larma om de inte fick vatten, vilket visade sig vara en tuff nöt att knäcka. Det mynnade ut i denna radardetektor som vi nu testkör över Österleden. Det blir ett spännande projekt att följa! säger Andréas Hall. Trafikverket vill påskynda fiberutbyggnaden på landsbygden Text: Peter Höök 2025 ska hela landet vara uppkopplat. Men fiberutbyggnaden behöver snabbas på för att regeringens bredbandsmål ska uppnås. Trafikverkets bidrag är en ny modell och ett tätare samarbete med branschen. Det gör det smidigare att anlägga fiber på landsbygden. Trafikverket använder sedan i våras en ny modell för att påskynda fiberutbyggnaden där knepiga terrängförhållanden är ett hinder. Modellen innebär att nya regler ger operatören fler alternativ när fibern grävs ned vid vägarna. Om projekteringen är särskilt svår kan dessutom personal från Trafikverket hjälpa till med bedömningar direkt på plats. – Det handlar om att vi tillsammans med branschen ser till att fibern grävs ned på rätt sätt och på rätt plats i svårare terränger, säger Annika Jokela, verksamhetsutvecklare Trafikverket. Det statliga vägnätet är en viktig resurs för utbyggnadstakten av fiber och underlättar möjlig2 2 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 heten att nå bredbandsmålet. Samtidigt behöver Trafikverket garantera vägarnas säkerhet och tillgänglighet för att uppfylla de transportpolitiska målen. Det gäller även att undvika framtida underhållskostnader till följd av felgrävningar. – Samtliga arbeten slutbesiktigas, men nu följer vi även upp pågående arbeten i större utsträckning. Det gör att eventuella felförläggningar kan upptäckas i ett tidigare skede, vilket underlättar för alla inblandade parter, säger Annika Jokela. Hur snabbt operatörerna får sina tillstånd är beroende av Trafikverkets handläggningstider, som i sin tur påverkas av kvaliteten i operatörernas ansökningar och projekteringar. – Det hänger ihop med varandra – handläggningen, ansökningarna och projekteringen. Genom ett tätare samarbete blir vi bättre på att bedöma och hantera svårare ärenden, vilket är positivt för handläggningsarbetet i stort, säger Annika Jokela. Målsättningen är att hålla handläggningstiden under tre månader, och sett till åren 2018-2019 har Trafikverkets handläggningstider varierat mellan ett par veckor och runt fyra månader. Vid årsskiftet var tiderna nere på en månad, men nu har de ökat. Trafikverket inför ny modell för att påskynda fiberutbyggnaden. Foto: Seeweb/flickr – Under sommaren har tyvärr handläggningstiderna gått upp, men vi jobbar stenhårt för att så snart som möjligt komma ner under tre månader igen, säger Carin Ahnlund, avdelningschef Trafikverket. Branschens prognoser över antalet ansökningar inför kommande perioder är en viktig del i samarbetet och gör att Trafikverket kan anpassa sin personalstyrka. Under augusti månad börjar sex nya handläggare på Trafikverket i Kristianstad och fler kommer att anställas i Eskilstuna och Härnösand under hösten.