Nordisk Infrastruktur 1
Nederländska Fugro skapar digital tvilling av Ban
edanmarks järnvägsnät Text: Markku Björkman Inom ramen av ett fyraårigt ramavtal har det nederländska infrastrukturföretaget Fugro tilldelats uppdrag att producera digitala, så kallade Lidardata-analyser av järnvägsinfrastruktur med leverantörens skanningssystem Rila. Rila kommer också att användas för att samla lidardata och bilder av banan och omgivningen för att skapa en mycket noggrann och informationsrik modell av Danmarks järnvägsinfrastruktur. Denna “digitala tvilling” gör det möjligt för Banedanmark att upptäcka alla objekt som kan tänkas stå i konflikt med järnvägsinfrastrukturens godkännandeprofil och göra det möjligt för infrastrukturförvaltaren att utföra kartläggning av olika godkännanden. För vetenskapliga undersökningar bör göra det möjligt att göra avståndsmätningar och koncentrationer av till exempel aerosoler eller gaser, exempelvis ozon. Ordet är bildat som ett teleskopord från ”lätt” och ”radar”. Datainsamlingen startar under hösten 2019 och följs av en fullständig nätverksinsamling från och med 2020. De insamlade datasatserna kommer att importeras till Banedanmarks befintliga programvara och göras tillgängliga via Fugros webbaserade Rila-portal. Fugro säger att portalen tillhandahåller en enda plats med sanningsdatasats från vilken användare kan se och ladda ner, inspektera och analysera tillgångar. Användaren kan också dela och utvinna viktig information betydligt snabbare än tidigare från tillgångsdata. Uppgifterna kommer att gynna en mängd aktiviteter inklusive spårunderhåll, kapitalförvaltning, landskapsarkitektur och detaljerad design av konstruktions- och signalavdelningar. Tidigare använde Banedanmark traditionella metoder för samling av lidardata via en mobil plattform. Det nya tillvägagångssättet kommer dock att dramatiskt minska behovet av inspektörer på plats och påskynda datafångstprocessen. Fugro utför redan liknande arbete för brittiska Lidar är ett optiskt mätinstrument som mäter funktioner hos reflekterat ljus för att hitta avstånd och/eller andra funktioner av ett avlägset föremål. Exempel på vardagliga applikationer är optiska avståndsmätare i byggindustri, byggnation av infrastruktur och trafikhastighetsövervakning. Foto: XYHT Network Rail. - Med 190 miljoner passagerare och 3000 tåg som passerar genom Danmark är säkerheten en viktig faktor. Uppgifterna som Fugro levererar kommer att göra det möjligt för våra team att övervaka strukturmätaren och förbättra prognoser för underhåll av infrastrukturen, säger Charlotte Lomholt, projektledare på Banedanmark. Första stålleveransen till Hisingsbron har anlänt Text: Peter Höök Nu har den första lasten med stål till Hisingsbron kommit till Göteborg. Det är 22 stycken sidospann som kommer att lastas av i Frihamnen i Göteborg. En leverans som är en viktig milstolpe för byggprojektet. Sedan i lördags har fartyget Symphony Spirit styrt kursen sjömil efter sjömil från Spanien mot den svenska västkusten och passerade under tisdagsmorgonen holländska Leeuwarden. När fartyget lägger till vid Frihamnen och börjar avlastningen kommer det att vara en spektakulär syn för den som passerar. – Det är riktigt stora stålkonstruktioner som kommer att fylla en stor del av Frihamnen. Det kommer att bli väldigt synligt och jag tror också att man kommer att förstå hur mycket ståltillverkarna i Spanien har gjort, att det ligger många timmars arbete bakom det här, säger Annica Ridell, trafikkontorets samordnande byggledare för stål. Om cirka två veckor kommer ytterligare en last med 20 sidospann och i november beräknas de båda 700 ton tunga tvärbalkarna transporteras på fartyg från Spanien. När tvärbalkarna kommer kan monteringen av stålet börja och det blir möjligt att följa hur bron växer fram. – Nu kan vi knyta ihop de båda älvstränderna och länka samman såväl stadsdelar som människor. Hisingsbron blir mer än en bro, den blir en gata i staden och är en viktig pusselbit i stadens utveckling, säger Carl-Anton Holmgren, trafikkontorets projektchef för Hisingsbron. Monteringen av sidospann och tvärbalkar beräknas vara klar i början av nästa år. Senare under året kommer de fyra pylonerna, som kommer att göra Hisingsbron till ett nytt landmärke i Göteborg. Bron ska ersätta den befintliga Götaälvbron och stå klar under år 2021. Stålkonstruktionerna kommer att fylla en stor del av Frihamnen. Foto: Tschudi Logistics NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 • 2 5