Nordisk Infrastruktur 1
Halmstad satsar på gång- och cykelvägar När Piñer
a startade programmet i staden Melipilla, underströk presidenten att tågen och järnvägen skulle bli, en del av chilenarnas vardag. Foto: Chilenska presidentens hemsida Chiles president lanserade landets största järnvägs - investering någonsin Text: Markku Björkman Chiles president Sebastián Piñera presenterade nyligen en omfattande järnvägsinvesteringsplan på 5 miljarder dollar, den största i landets historia. President sade att projektet som heter ”Chile on Rails” skulle innehålla 25 olika projekt. Målet är modernisering och utvidgning av landets järnvägsnät. Man kommer att lägga till 1 000 kilometer ny järnväg, tredubbla antalet resande till 150 miljoner per år fram till år 2027 och fördubbla godsvolymen till 21 miljoner ton. Bland de projekt som nämndes av presidenten var bland annat en 61 kilometer lång sträcka mellan Alameda – Melipilla, som kommer att befordra cirka 50 miljoner passagerare per år; Dessutom byggs en järnvägsförbindelse mellan huvudstaden Santiago, San Antonio och Valparaíso, som enligt Piñera öppnas för internationella anbud, ”förmodligen under de kommande månaderna”. Därtill byggs en linje mellan Santiago – Tiltil Metrotren, ett 48 kilometer stort nät av linjer som kommer att länka sex distrikt och omfatta åtta stationer och transportera uppskattningsvis 17 miljoner passagerare per år. En järnvägsförbindelse byggs till flygplatsen Arturo Merino Benitez, som används av 30 miljoner passagerare per år. Ett utökat järnvägsnät skapas runt Concepción i den södra och centrala Biobío-regionen, känd som Biotren. Dessutom byggs en ny förbindelse mellan Coronel och Lota, vilket reducerar restiderna med nästan en timme. Tillkännagivandet om järnvägssatsningen kom efter färdigställandet av en plan på 10 miljarder dollar, som tillkännagavs i maj, och som går ut på att förbättra 17 000 kilometer vägar och gator i Chile. 26 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 Den nya gång- och cykelvägen längs med Småbåtsgatan och Fiskaregatan beräknas vara klar i slutet av oktober. Foto: Halmstads kommun Text: Peter Höök Halmstads kommun satsar på att öka trafiksäkerheten och minska klimatpåverkan. Under hösten byggs tre nya gång- och cykelvägar i kommunen. Till våren är det dags för fyra till. Fiskaregatan och Småbåtsgatan på Söder, Södra Badvägen vid Östra stranden och Kristinebergsvägen på Flygstaden. Här byggs det nya gång- och cykelvägar just nu. Till våren kommer det att byggas ytterligare fyra: en på Mickedala mellan koloniområdet och Mickedalavägen, en vid Patrikshillvägen på Söder, en vid Fågelvägen på Rotorp och en vid Lasarettsvägen på sjukhusområdet. – Vi gör en satsning för att få ned koldioxidutsläppen och öka trafiksäkerheten. Tack vare ett större bidrag från Klimatklivet där ungefär hälften av kostnaden finansieras med statliga medel kan vi bygga flera nya gång- och cykelvägar just nu, säger Sofia Erlöv, projektledare på teknik- och fritidsförvaltningen, Halmstads kommun. Bygget längs med Fiskaregatan och Småbåtsgatan är en 450 meter lång fortsättning på den befintliga gång- och cykelvägen på den västra sidan av Fiskaregatan, från korsningen Fiskaregatan/ Amiralsgatan till anslutningen av Prins Bertils stig på Småbåtsgatan. Projektet startade i början av augusti och beräknas färdigt i slutet av oktober. Kostnaden för projektet är drygt 3,2 miljoner kronor. – Här kommer vi även att byta ut belysningen och bygga en upphöjd passage över Amiralsgatan, säger Sofia Erlöv. Det andra projektet är en 100 meter lång sträcka på Södra Badvägen vid Östra stranden som ska binda ihop de två befintliga cykelvägarna i området. Byggstart var 20 augusti och projektet beräknas vara klart i början av november. Kostnaden för detta projekt landar på drygt 1,1 miljoner kronor. Den tredje gång- och cykelvägen, som byggs vid Kristinebergsvägen på Flygstaden, är cirka 250 meter lång. Byggstart är början av september och projektet beräknas vara färdigt i mitten av november. Kostnaden är drygt 1,7 miljoner kronor. – Det finns redan en befintlig målad gång- och cykelväg här, men vi lägger den på andra sidan gatan för att den ska bli säkrare och komma längre ifrån befintlig bebyggelse. Dessutom kommer vi att bygga en upphöjd passage över Olofsdalsvägen, berättar Sofia Erlöv.