Nordisk Infrastruktur 1
Tyréns fördjupar Göteborgs Hamn Text: Peter Höök
Göteborgs Hamn planerar att fördjupa och bredda farleder för att kunna hantera större containervolymer. Tyréns har fått i uppdrag att ta fram miljö - konsekvensbeskrivning avseende kajförstärkningsåtgärder och ansökan om dispens för dumpning av muddermassor till havs. Projektet bedrivs som ett samarbete mellan Göteborgs Hamn och Sjöfartsverket, där hamnen ansvarar för kajförstärkningar och hantering av muddermassor och Sjöfartsverket ansvarar för muddring av farleder. Målet är att ha ett komplett underlag till Mark- och Miljödomstolen till sommaren 2020. – Det är vår samlade erfarenhet och breda kompetens inom marin miljö som gjorde att vi fick förtroendet att ingå i projektet. Den marina miljön utgörs av ett mycket komplext system och det gäller att förstå systemets helhet för att kunna beskriva detaljerna, säger Martin Hörngren, uppdragsansvarig på Tyréns. Under åren 2000-2004 genomfördes ett liknande projekt i Göteborgs Hamn. Sedan dess har dock de genomsnittliga fartygen blivit omkring Tyréns hjälper Skandinaviens största hamn att expandera. Foto: Göteborgs Hamn tio gånger större. För att kunna utnyttja fartygens maximala lastkapacitet krävs att farlederna breddas och fördjupas. I samband med fördjupningen, vilken kommer att generera över tio miljoner kubikmeter med muddermassor, kommer även den cirka 1000 meter långa Skandiakajen att grundförstärkas. Tyréns hamngrupp arbetar för närvarande med att utföra kompletterande utredningar och med att ta fram underlag för den fortsatta samråds- och tillståndsprocessen. – Vi har genomfört marinbiologiska och maringeologiska undersökningar i anslutning till hamnens nuvarande dumpningsplats för att bedöma om bottnarna lämpar sig för dumpning av muddermassor. Nästa steg är att genomföra sedimentundersökningar i farleden, sjömätning och strömmodellering för att bedöma risken för spridning av den grumling som uppkommer vid muddring och dumpning, säger Lena Holm, sedimentspecialist på Tyréns. Miljökonsekvensbeskrivningen och dispensansökan för dumpning blir en del av tillståndsansökan för vattenverksamhet som kommer att sökas av Göteborgs Hamn och Sjöfartsverket. Testning av Stadlers Eurodual-lokomotiv för ELP pågår i Valencia Text: MarkkuBjörkman Statisk och dynamisk testning av tio hybridlok av typ Eurodual pågår vid Stadlers testanläggning i spanska Valencia. Lämplighetsproven har begärts av det nya schweiziska leasingföretaget European Loc Pool (ELP). De första ELP Eurodual-lokomotiven håller också på tillverkas vid Stadlers fabrik i Valencia. ELP tillkännagav i mitten av 2018 att företaget beställde två enheter specifikt för användning i Skandinavien och åtta för användning i Tyskland. De “skandinaviska loken” är skräddarsydda för användning under temperaturer så låga som -40° C. Loken är också utrustade med svensk och norsk signalutrustning. Alla 10 enheterna är konstruerade för 15 kV/25 kV dubbelspänning med en maximal effekt på 6,15 megawatt. Varje enhet har också en 2,8 megawatt stark dieselmotor av typ Caterpillar C175-16, som uppfyller EU: s steg IIIB-utsläppsstandard. Det 126 ton tunga loket har en startkraft 28 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 Stadlers Eurodual-lokomotiv. Foto: Wikipedia, kredit: Falk2 på 500 kN både vid diesel- och eldrift och en topphastighet på 120 km/h, men kan vid behov ställas om till 160 km/h. Fordonens tre axelboggier är en förbättring av Stadlers Euro 4000 boggier. Samtliga tre boggier har asynkrona dragmotorer. Ursprungligen var enheterna konstruerade enbart för användning i Tyskland men Stadler anser sig kunna garantera godkännanden i framtiden även för drift i andra länder. Leveransen kommer att starta under andra halvåret 2019.