Nordisk Infrastruktur 1
Drönare effektiva att skapa kartor och planritnin
gar Text: Peter Höök Örebro kommun börjar använda drönare för att på ett effektivt och säkert sätt kartlägga Örebro kommuns geografiska område, mäta, skapa kartor och modeller. Flygning med drönare är ett komplement till ordinarie mätmetoder på marknivå. – Med hjälp av drönarteknik kan vi utveckla och effektivisera våra mätningsmetoder och skapa bättre kartor och modeller på ett snabbt, säkert och kostnadseffektivt sätt. Den data vi samlar in är ett viktigt stöd i arbetet med stads- och samhällsplanering. Drönartekniken ger också en säkrare arbetsmiljö för de personer som samlar in data på särskilt riskutsatta platser. Det kan vara inmätning av trafikerade vägar, kontaminerade områden eller där terrängen är otillgänglig, säger Mats Berglund, enhetschef på Geodataenheten. Piloten som flyger drönare har fått utbildning i flygsäkerhet och flygteknik och följer säkerhetsrutiner för flygning med drönare. Vid flygning inom flygplatsens kontrollzon eller inom skyddszonen för Örebro universitetssjukhus helikopterplatta har piloten kontinuerlig kontakt med respektive flygledning. – Under sommaren har vi testflugit med drönare. Vi flyger på 50-120 meters höjd, så människor på marken är inte identifierbara på fotografier och filmer. Piloten använder varselväst med texten ”pilot” och våra bilar har kommunens logotyp för att det ska vara enkelt att identifiera oss, säger Berglund. Flixbuss ansöker om att köra tåg i Sverige Heneporten har byggts 30 meter vid sidan av sitt slutgiltiga läge. Foto: Inhouse Tech NCR rullar 1100 ton tung järnvägsport på plats Text: Peter Höök Flixtrain avser att starta trafik i Sverige. Bilden är från bolagets tyska verksamhet. Foto: Flixtrain Text: Peter Höök I våras lämnade Flixbus in ansökan till Trafikverket om att få köra tåg i Sverige under namnet FlixTrain. Nu står det klart att FlixTrain blir en ny tågaktör 2020 och att Sverige blir den första marknaden som FlixTrain expanderar till efter lanseringen i Tyskland. – FlixTrain lanserades för cirka 1,5 år sedan i Tyskland. Inspirerade av framgången vi har nått där, utvärderade vi möjligheten att trafikera tåg även i andra länder. Sverige är en lovande marknad och vi ser fram emot att göra en stor insats för omställningen till hållbara transporter. Nu står det klart att FlixTrain blir en ny tågaktör i Sverige, vilket är oerhört roligt och spännande, säger Peter Ahlgren, vd för Norden på FlixBus. FlixTrain kommer att trafikera sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Sträckan mellan Stockholm och Göteborg stannar även i Falköping, Hallsberg och Södertälje. Sträckan mellan Stockholm och Malmö stannar i Lund, Alvesta, Nässjö, Linköping och Norrköping. – Dessa är strategiskt viktiga punkter för många resande. Vi ser en stor och ökande efterfrågan på tågtjänster i Sverige och FlixTrain kommer att vara marknadens mest prisvärda tågalternativ som inte tummar på kvalitén och bekvämlighet. Planen är nu att ha tåg rullande i första halvan av 2020, säger Peter Ahlgren. Heneporten med tillhörande stödmurar som Inhouse Tech konstruerat på uppdrag av NRC Group, är nu på plats. Under sista helgen i juli stängdes Västra stambanan av helt för att lansera den nya vägporten under Västra stambanan i Hentorp utanför Skövde. Vägporten har under våren byggts 30 meter vid sidan av sitt slutgiltiga läge, detta för att slippa stänga av tågtrafiken mer än nödvändigt. Den 25-29 augusti stängdes tågtrafiken av för att under 90 timmar, riva den gamla och rulla in den 1100 ton tunga porten på plats. Metoden att lansera in en färdig bro är mer komplex än att bygga den på rätt plats från början men har en stor fördel; tågtrafiken behöver inte stängas av mer än absolut nödvändigt. På mindre än fyra dygn var bron bytt och tåg kunde återigen passera. NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 • 29 Drönarteknik utvecklar och effektiviserar mätningsmetoder. Foto: Örebro kommun