Nordisk Infrastruktur 1
KÖPENHAMNSMETRON Två nya metrostationer i Nordhav
n Nu pågår också arbetet med att bygga två nya metrostationer i Nordhavn. Även de hör till M4linjen, som 2024 förlängs till stadsdelen Ny Ellebjerg. Metrostationerna i Nordhavn byggs enligt samma princip som stationerna längs med Cityringen, där varje station har en unik karaktär som präglas av platsen den befinner sig på. Syftet är att göra det lättare för resenärerna att orientera sig i Metron. De fyra stationer där resenärerna kan byta till S-tåg har exempelvis fått en röd väggbeklädnad. Fakta: Köpenhamns Metro invigdes 2002, då Cityringen, som invigdes i slutet av september, innebär en avsevärd utökning av antalet stationer i Köpenhamns metrosystem. Foto: Buro Janzen och öka rörligheten i hela huvudstadsområdet. På de blivande stationerna i Sydhavn kommer konsten att bli en integrerad del av arkitekturen. Fem konstnärer får ta sig an vars en station och ge den sin helt unika karaktär. Det är första gången som den konstnärliga utsmyckningen av stationerna i Köpenhamns metrosystem finns med i planeringen redan från start. den gröna linjen öppnades för passagerartrafik. Därefter tillkom en gul linje och hösten 2019 invigs Cityringen med blå och röd linje, som består av sjutton stationer. På två av dem kan resenärer byta till existerande metrolinjer. Det totala antalet stationer i Köpenhamns Metrosystem blir då 39. Tågen i Köpenhamns Metro är förarlösa och har drygt en miljon passagerare per vecka. När hela tunnelbanenätet står klart förväntas 100 miljoner passagerare varje år. n En tunnel som nyligen borrats upp längs med Cityringens sträckning. Foto: Pelle Rink 34 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9