Nordisk Infrastruktur 1
VÄSTLÄNKEN Ett stort pussel ska läggas, med många
inblandade aktörer i ett minst sagt centralt läge som genomgår snabba förändringar. Entreprenören NCC:s största projekt genom tiderna är Centralen, en deletapp i det stora infrastrukturbygget Västlänken i Göteborg. Bild: NCC Arbetet med Västlänken pågår parallellt i fyra deletapper Text: Annika Wihlborg 2026 är det dags för invigning av Västlänken, en dubbelspårig järnvägstunnel under centrala Göteborg. Västlänkens tre nya stationer ska göra det möjligt för Göteborgarna att resa enklare, snabbare och med färre byten. 36 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 I dag måste alla tåg som kommer in till Göteborgs central åka ut samma väg. Dessutom måste alla resenärer kliva av vid centralen, för att sen byta till spårvagn, buss eller annat tåg. Med Västlänken och de nya stationerna kommer pendel- och regiontåg kunna passera vidare genom Göteborg. Detta gör att resenärerna kan spridas ut på fler stationer i staden och trycket på både Göteborgs central och på kollektivtrafiksystemet lättar. Med Västlänken frigörs även spår på Göteborgs central, vilket innebär att pendelregion- och fjärrtågstrafiken kan bli tätare. Den skapar kapacitet för fler tåg och minskar sårbarheten i järnvägssystemet kring såväl Göteborgs centralstation som i övriga Västsverige. De tre nya stationerna kommer att ligga vid Korsvägen, Haga och på Göteborgs central. Tunneldrivning pågår vid Södra vägen Västlänken blir åtta kilometer lång, varav sex ki