Nordisk Infrastruktur 1
VÄSTLÄNKEN PEDA GOGISKT PRIS Nominering senast de
n 31 december 20 1 och fortbildningskurser som spelar en avgör ande ro För pedagogisk verksamhet i olika grundutbildninga NVF ska främja utvecklingen inom väg-, vägtrafik- och vägtransportområdet genom samarbete mellan fackfolk i Danmark, Finland, Färöarna, Island, Norge och Sverige. En avgörande del av denna strävan är att sprida kunskaper om vägtransportsystemets olika delar och tillämpningsperspektiv. Pedagogisk verksamhet i olika grundutbildningar och fortbildningskurser spelar därför en avgörande roll för framåtskridande, ökad förståelse och engagemang för området. Nordisk Vägforums svenska avdelning delar ut pedagogiskt pris för insatser inom ett eller flera av dess verksamhetsområden, se vår webbplats www.nvfnorden.org. Priset delas ut till enskild person eller grupp som utmärker sig inom följande kriterier: • Starkt eget engagemang för ett sakområde, som är inom NVF:s verksamhetsområde, erkänd undervisningsskicklighet och intresse för pedagogisk utveckling. V t V ar 9 ll Entreprenören NCC:s största projekt genom tiderna är Centralen, en deletapp i det stora infrastrukturbygget Västlänken i Göteborg. Bild: NCC lometer kommer att gå i tunnel. Fyra kilometer tunnel kommer att gå genom berg, medan två kilometer istället kommer att gå i lera. Där använder Trafikverkets entreprenör sig av cut-and-cover-teknik, vilket innebär att de gräver sig ner och därefter gjuter en tunnel i betong. Första spadtaget till Västlänken togs i slutet av maj 2018 och under det första året har Trafikverket etablerat arbetsplatser på flera platser i Göteborg. Under hösten pågår bland annat tunneldrivning vid Södra vägen, där arbetstunnlar sprängs ut fram till stationsdelen vid Korsvägen. Östra tunneln är först ut, där har man hunnit en bra bit på väg. Den sträcker sig från Södra vägen fram till Liseberget. Den västra tunneln sträcker sig från Södra vägen fram till stationsområdet vid Näckrosdammen. När Västlänken är klar kommer arbetstunnlarna att användas som servicetunnlar. −Västlänken är indelad i fyra deletapper: Centralen, Korsvägen, Haga • Vetetenskapligt förhållningssätt till lärande, både när det gäller val av pedagogiska metoder och förankring av utbildningsinnehåll i vetenskaplig litteratur. Hit hör också att vara väl uppdaterad med forskningsfronten inom ämnesområdet. • Förmåga att målgruppsanpassa sina pedagogiska insatser när det gäller såväl nivå och sakinnehåll som pedagogiska metoder. • Förmåga att skapa kontakt och stimulera målgruppernas intresse, åstadkomma en känsla av delaktighet och att stimulera till kritiskt tänkande. • Förmåga att lägga ett systemperspektiv på ämnesinnehåll så att den kunskapsuppbyggnad som åstadkoms är så samhällsnära och verklighetsanpassad som möjligt. • Förmåga att inspirera målgrupper till ökad samverkan både nationellt och internationellt samt skapa engagemang som leder till nytänkande och fortsatt utveckling av vägtransportområdet. Du inbjuds att nominera lämplig kandidat till 2020 års pedagogiska pris. Nomineringen ska vara på svenska eller engelska och i din nominering ska du fritt beskriva den eller de nominerades arbete och insatser och motivera varför personen bör erhålla detta pris. Det är möjligt att nominera en enskild person eller en grupp. Priset är på maximalt 50 000 kr. Önskar du ytterligare upplysningar kan du höra av dig till avdelningens sekreterar e Annelie Nylander r, telefon 010-123 65 46. Sista nomineringsdag är den 31 december 2019. Nomineringen skickas till nvf@vti.se. NVF, /o VTI SE-581 95 Linköping Telefelefon 013-20 40 00 nvf@vti.se c/ T www.nvfnorden.org 38 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 g KONTAKTA OSS: 08-580 324 60 Direkt säljare 073-337 76 48 Peter 070-970 55 28 Markus E-post: info@banprodukter.se www.banprodukter.com och Kvarnberget. För närvarande pågår arbete i samtliga fyra deletapper parallellt. I deletapp centralen, som sträcker sig genom Gullberget och slutar vid Lilla Bommen, kommer vi att bygga Västlänken i ett öppet schakt. Vi bygger därefter tunneldelen i betong, som senare kommer att täckas över, säger Ulf Angberg, kommunikationsansvarig för Västlänken på Trafikverket. Underjordisk station vid Korsvägen För att minimera påverkan på trafiken i området kommer tunneldelen och station Centralen att byggas i etapper. Den nya station Centralen ska byggas norr om Göteborgs centralstation och i anslutning till Nils Ericson terminalen. Det blir en fyrspårsstation med två perronger och tre uppgångar. −I deletapp Haga, som sträcker sig från Stora Hamnkanalen via Haga och ansluter i syd till Korsvägen via Landala, ska vår entreprenör bygga en underjordisk station med tre uppgångar. Under hösten och vintern pågår spontningsarbeten i Rosenlundsområdet. Parallellt pågår även markförstärkande arbeten, så kallad jetgrouting, säger Ulf Angberg. I deletapp Korsvägen, som sträcker sig från Landala via Korsvägen och Jakobsdal, ska i Almedal ansluta till befintliga spår. Även vid Korsvägen, som S VI HJÄLPER DIG ATT HITTA DE RÄTTA PRODUKTERNA FÖR DITT PROJEKT.