Nordisk Infrastruktur 1
NORDIC RAIL Paneldebatt: ”Bara politiker kan ta d
et konkreta beslutet” Text: Smon Matthis Det är svårt att få de nordiska länderna att enas om gemensamma mål för transportpolitiken i Norden, trots påstötningar från bland annat Nordiska rådet, där man haft lättare att prata ihop sig. Det tycks helt enkelt vara ett lågprioriterat politikområde. Ett tecken på det är att arrangörerna av Nordic Future Transport Summit, en konferens som hölls parallellt med Nordic Rail, bjudit samtliga transportministrar från de nordiska länderna, även Färöarnas, Grönlands och Ålands, men samtliga tackade nej. – Varje land är upptaget av sina egna nationella projekt, sade Stein Erik Lauvås, ledamot av Stortinget och Nordiska rådet. Nordiskt samarbete var också temat för en paneldebatt – ”Vad borde göras nu?” - som kom att präglas av frågan om höghastighetståg som fått förnyad aktualitet. Efter de politiska utspelen om höghastighetståg från KD är nämligen besvikelsen och frustrationen stor bland de som tycker att det är på tiden att Skandinavien också får höghastighetståg. Uppseendeväckande är att de baltiska länderna nu enats om att bygga en höghastighetstågbana som säkerligen kommer att stå klart långt innan Skandinavien får sin första, menade en åhörare. Paneldebatt. Foto: Simon Matthis – Hur kan baltstaterna göra detta bättre än oss? frågade han panelen. Panelen skruvade på sig men åtminstone en av dem, Pyry Niemim, svensk riksdagsledamot, kände sig kallad att bekänna färg och sade att han personligen är för höghastighetståg. –Det är nu upp till politikerna att ta det politiska beslutet: Nu kör vi! Jurriaan Bensch och Lisa Ruijg på Fugro. Foto: Simon Matthis De mäter spåret med oöverträffad precision Nederländska Fugro visar upp ett mätinstrument som monteras ombord mellan persontågsvagnar och mäter spårets position med mycket hög noggrannhet. – Vi kan beräkna spårets position med mycket hög noggrannhet och även mäta hur spåret rör sig, säger Jurriaan Bensch på Fugro. Med hjälp av punktmoln tas en virtuell 3D-modell av hela järnvägskorridoren. Systemet gör det till exempel lättare för järnvägsunderhållet att planera åtgärder. 46 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 Ett armstöd som skrivits ut i 3D åt en tysk lokförare som behövde tre extra knappar på stödets underrede. Foto: Simon Matthis 3D-skrivare fixar tåginredningen Med 3D-skrivare kan inredningsdelar, till exempel armstöd i vagnar, tillverkas på ett smidigt sätt och i korta serier. Evald Ottosson, delägare i Protech som visar upp 3Dskrivare i sin monter på Nordic Rail berättar stolt att materialet som används i skrivaren godkänts för tåginredning. Göran Forsberg. Foto: Simon Matthis Nöjda utställare Företaget Trainparts Sweden, som tillverkar och renoverar bladfjädrar, buffertar och bromklosskilar till järnvägsfordon, är nöjda med sitt mässbesök. Göran Forsberg på Trainsparts berättar att de ställer ut på Nordic Rail för att träffa nya och befintliga kunder samt leverantörer. Hur går det? Har ni fått någon ny kund? – Ja, vi tror det, säger Göran Forsberg