Nordisk Infrastruktur 1
RAPPORT TRAFIKVERKET ningen32F33 kunna köra på ut
pekade delar av anläggningen år 2030. Trafikverkets definition av tyngre och längre godstransporter på järnvägen är följande: - tåglängd minst 750 meter. - linjehastighet 100 km/h. - axellast minst 22,5 ton eller 25 ton Trafikverkets projekt längre, tyngre och större tåg (LTS) består av flera delar. Förutom att ta fram en nationell strategi för 750 meter långa tåg på TEN-T nätet ingår även att ta fram strategier för tyngre tåg och utökad lastprofil samt att se över bromsprocenttabeller och bromsregler. Det omfattar även säkrande av nya rutiner för kapacitetsplanering och trafikledning för hantering av långa tåg. Projektet arbetar med infrastrukturåtgärder och administrativa frågor parallellt och därför finns olika tidshorisonter. Åtgärderna kopplade till långa tåg i nationell plan ligger för närvarande i tidsperioden 2024-2029. Under 2018 och framåt pågår ett intensivt arbete med planering av genomförande av åtgärder så att hela sträckor kan färdigställas samlat. Ytterligare en del inom projektet går ut på att det ska bli smidigare att hantera intermodala transporter. I dagsläget definieras intermodala transporter, det vill säga godstransporter som sker med flera trafikslag, som specialtransporter och hanteras då med särskildhandläggning både vad gäller transportvillkor och transporttillstånd. Efter införandet av så kallad kodifiering av godstransporter och järnvägsnät kan sådana transporter, om den håller sig inom banans lastprofil, hanteras som vanliga tåg och utan särskilda villkor. Nyttan med att förenkla hanteringen av kodifierade transporter är bland annat att det effektiviserar framförandet av intermodala transporter, förenklar vid omledning och bidrar med ökad kundnytta i form av minskad administration och minskade kostnader. Kodifieringen av godstransporter och järnvägsnät är också högt prioriterad av järnvägsbranschen och näringslivet. När det gäller införandet och anpassningen av nya bromsprocenttabeller har åtgärdsbehoven på sträckorna Hallsberg-Malmö och GöteborgMalmö inventerats. Inventeringen visar att en rad mindre åtgärder i signalsystemet krävs för att godstågen ska kunna köra enligt de nya tabellerna. Inom ramen för projektet Shift2Rail pågår också utvecklingsprojekt som syftar till att möjliggöra längre och tyngre tåg (se avsnitt Shift2Rail). Fö̈rslag till åtgä̈rdsinsatser: Genomfö̈r å̊tgärder enligt beslutad Nationell plan 2018-2029 fö̈r lä̈ngre, tyngre och stö̈rre godstå̊g och, om finansiella fö̈rutsättningar finns, tidigarelä̈gga genomfö̈rande av å̊tgärder. Förstärkt kraftförsörjning Tyngre och fler tåg innebär ett ökat effekt- och strömuttag från elkraftsystemet. I takt med att trafiken ökar behöver kapaciteten i elkraftsystemet byggas ut för att funktionaliteten och nivån på leveranskvaliteter ska bibehållas. När trafiken ökar måste bland annat nya omformarstationer byggas 58 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 Rosersbergs moderna kombiterminal utanför Stockholm, granne med Postnords stora logistikanläggning och invigd bara för något år sedan. En allt viktigare länk i transportnoden norr om Stockholm. Här lastas godset om från bil till järnväg. Foto: John Hardwick eller befintliga förstärkas överföringsförmågan i kontakt- och matarledningar utökas. Åtgärder behöver också genomföras för att säkerställa kraftförsörjningen till bland annat signalställverk, växelvärme och belysning. Förslag till å̊tgärdsinsatser: Genomfö̈r å̊tgärder enligt beslutad Nationell plan 2018-2029 fö̈r fö̈rstärkt kraftfö̈rsörjning. Ökad fyllnadsgrad En möjlighet för att öka nyttjandegraden i järnvägssystemet är att öka fyllnadsgraden i befintliga tåg. Tågoperatörer och transportköpare strävar efter att fylla tågen så långt som möjligt, och arbetar också idag för att öka fyllnadsgraden. Inom ramen för uppdraget har en översiktlig beräkning av nyttjandegraden för de godståg som trafikerat det svenska järnvägsnätet under 2018 gjorts. Jämförelsen är gjord mellan den tåglängd och tågvikt som redovisas vid ansökan (planerad) och den tåglängd och tågvikt som rapporterats när respektive tåg körts (verklig). Jämförelsen visar följande: - för hela landet var den genomsnittliga utnyttjade tåglängden cirka 68 procent och den genomsnittliga utnyttjade tågvikten cirka 69 procent. - för de tio mest trafikerade stråken (exklusive Malmbanan) var den genomsnittliga utnyttjade tåglängden drygt 70 procent och den genomsnittliga utnyttjade tågvikten cirka 68 procent. Hur stor potentialen är i befintliga flöden och faktiska tågavgångar är och vilka åtgärder respektive aktör kan vidta behöver analyseras närmare. Åtgärder kan exempelvis vara att kombinera tunga basvolymer som inte nyttjar maximal längd med lättare gods. I ett sådant arbete behöver transportköpare, varuägare, speditörer och tågoperatörer delta. En viktig förutsättning för analyserna är att relevant information om exempelvis tåglägen (tidtabeller), typ av tå̊g, eventuell och ledig kapacitet är tillgänglig. För att möjliggöra ökad kapacitet genom ökad nyttjandegrad i vagnarna behöver dels horisontella samarbeten mellan tågoperatörer, speditörer och transportköpare utvecklas, och dels relevant information tillhandahållas. Detta konstateras också i delredovisningen av regeringsuppdraget Horisontella samarbeten och öppna data33F34, där följande slutsats dras: ”Genom att dela på transport- och trafikdata möjliggörs samarbeten för att bättre utnyttja produktionsresurser. Därmed kan transporternas fyllnadsgrad öka. Konsolidering av transportvolymer möjliggör längre och tyngre fordon och farkoster, samt överflyttning till sjö och järnväg. Dessa utgör då steg 1- och 2-åtgärder enligt Fyrstegsprincipen”. Ansvaret för att etablera samarbete och gemensam information ligger hos branschens aktörer, men Trafikverket kan stödja arbetet. Ett fortsatt arbete med horisontella samarbeten och gemensam information kan vara möjligt att driva inom ramen för regeringsuppdragen ”Horisontella samarbeten och öppna data”34F35 samt ”Intensifiera arbetet med att främja intermodala järnvägstransporter” Shift2Rail Europeiska forskningsprogrammet Shift2 Rail fokuserar på forskning, innovation och marknadsdrivna lösningar samt att snabba upp införan