Nordisk Infrastruktur 1
RAPPORT TRAFIKVERKET Stambanan norr om Stockholm
mot Uppsala och industrispår intill. Nya stambanor skulle befria de gamla stambanorna från den snabba persontrafiken, vilket skulle öppna upp för mer omfattande godstrafik på spåren. Foto: John Hardwick det av nya och avancerade tekniklösningar, produkter och tjänster. Målen för projektet är följande: - minskade livscykelkostnader för järnvägstransporter med 50 procent genom reducerade kostnader för utveckling, byggande, underhåll och drift samt ökad energieffektivitet - ökad kapacitet i spåren med 100 procent - ökad tillförlitlighet och punktlighet med 50 procent Programmet består i dag av 71 medlemsorganisationer som är spridda över större delen av Europa. Trafikverkets uppgift, förutom att delta i forskningsprojekten, är att leda och koordinera den svenska delen av programmet. Den faktiska forskningen sker till största delen på universitet, högskolor och företag. I en flerårig plan har EU tillsammans med de deltagande medlemsorganisationerna lagt fast följande innovationsprogram: - Kostnads- och energieffektiva tåg - Avancerad trafikledning - Kostnadseffektiv infrastruktur med hög kapacitet - IT-lösningar för en sömlös attraktiv järnväg - Hållbar och attraktiv godstrafik Utveckling av lok och vagnar för godstrafik på järnväg är viktigt för att effektivisera godstransporterna på järnväg. Inom Shift2Rail drivs flera projekt med syfte att öka flexibiliteten och därmed skapa förutsättningar för högre hastigheter, längre och tyngre tåg, samt ökad automatisering och digitalisering. Det handlar bland annat om, utveckling av automatkoppel för godsvagnar, framtida utformning av järnvägsvagnar, hybridlok samt längre och tyngre tåg. Inom Shift2Rail pågår också projekt inom flera andra områden, bland annat planering och styrning av järnvägstrafik och effektivitet i terminaler och rangerbangårdar. För ytterligare information om projekten se Projekt och nyttor inom Shift2Rail 2019 Förslag till åtgärdsinsatser: Implementera resultat från pågående forskningsprogram och projekt, bland annat Shift2Rail. Tillförlitlighet och punktlighet i järnvägssystemet Flera av de aktörer som intervjuats inom detta uppdrag pekar på att järnvägens bristande punktlighet och tillförlitlighet är ett avgörande hinder för att ta steget och flytta godstransporter från väg till järnväg. Detta lyfts också fram i flera remissvar på förslag till nationell plan. Hög punktlighet och tillförlitlighet är enligt järnvägsbranschen och transportköparna en av de mest avgörande faktorerna för att välja godstransporter med järnväg. Tillförlitligheten i ankomsttider har stor betydelse för näringslivet på grund av alltmer slimmade produktionsupplägg. Mest avgörande för näringslivets godstransporter är emellertid inte tågens punktlighet utan leveransen till mottagaren. Det kan exempelvis vara leverans till en fabrik, en hamn eller en lageranläggning. Om inte varuägaren kan lita på att transporten kommer på utsatt tid väljer denne andra lösningar. Med ovanstående faktorer i beaktande påverkas även järnvägssystemet av bristen på information vid störningar, exempelvis information om förväntad ankomsttid till kombiterminal eller till slutlig målpunkt. Störningar i tågtrafiken medför ofta en stor ansamling av stillastående, väntande dragbilar vid ankomstterminalen. Det kan vara mycket kostnadsdrivande och resurskrävande för åkerier att planera om och omdirigera fordon i väntan på ankommande försenade tåg, både vad gäller personal och fordonsflotta. En ”vanlig” linjebil som är försenad till terminal skapar inte samma problematik och inte i samma omfattning som ett försenat tåg som är lastat med betydligt större volymer. Tillsammans för tåg i tid - TTT Idag pågår ett intensivt arbete i branschen med att förbättra punktligheten. Ett av dessa initiativ är Tillsammans för tåg i tid (TTT). TTT är ett branschsamarbete som startade 2013. Parterna som ingår i TTT är Trafikverket, Branschföreningen Tågoperatörerna (BTO), Svensk Kollektivtrafik, Swedtrain, Jernhusen och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer (FSJ). TTT:s uppdrag är att bidra till ett ökat förNORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 • 59