Nordisk Infrastruktur 1
RAPPORT TRAFIKVERKET Det är ett komplext arbete a
tt planera tågtrafiken i Sverige. Infrastrukturen och anläggningen måste vara robust och väl underhållen för att minska störningar som fel på kontaktledningar, signaler, spår och växlar. Kommer inte tågen iväg i tid eller drabbas av störningar på vägen blir det följdförseningar och sena ankomster. Foto: Hector Rail tare körtider och minskad ”skogstid”41F42. Det kommer bland annat bli möjligt att tillämpa operativa prioriteringsgrunder för att frigöra kapacitet för godståg dagtid. Flera av aktörerna i branschen har vid intervjuerna påtalat vikten av att MPK implementeras. 64 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 Förslag till åtgärdsinsatser: Fortsätt pågående arbete för att utveckla och effektivisera arbetet medkapacitetstilldelning, vilket bland annat innefattar implementering av MPK. TTR - Redesign of the International Timetabling process Att öka järnvägens marknadsandelar är ett led i att nå de europeiska klimatmålen. 2014 startades därför det europagemensamma projektet Redesign of the International Timetabling process (TTR). Syftet med projektet är att möta person