Nordisk Infrastruktur 1
RAPPORT TRAFIKVERKET som i ett senare skede bokas
av eller ändras. Bokningen görs för att säkra upp tillgången till kapacitet, men medför samtidigt stora kostnader för alla inblandade på grund av de ständigt måste planera om. Persontrafiken däremot känner ofta flera år i förväg till vilka behov av kapacitet de har de kommande åren. De vill gärna kunna öppna bokningssystemen för resenärerna ännu tidigare än idag. En viss del av godstrafiken har dessutom behov av ad hoc-kapacitet. På stråk som är högt belastade finns det emellertid oftast inte mer tillräckligt attraktiv kapacitet att tillgå i det sena skedet. Den nya förslaget till tågplaneprocess innebär att planering av kapacitet startar i ett mycket tidigare skede, sex år innan trafikstart. Planeringen av kapacitet börjar med att den infrastruktur och den funktion som kommer att finnas tillgänglig beskrivs och att behovet av trafik bedöms med hjälp av marknadsanalyser. Därefter delas kapaciteten in i grova segment som definieras och kapacitetsberäknas utifrån uppskattat behov. Slutligen fördelas kapaciteten utifrån de ansökningar som inkommit i varje segment. Utöver detta avsätts kapacitet för så kallad ”Rolling planning” (rullande planering) i förväg, som företag kan ansöka om löpande och få tilldelat upp till tre år framåt i tiden. Den kapacitet som inte utnyttjas i den rullande planeringen övergår till kapacitet för ad hoc-tilldelning. För den mer frekventa trafiken behålls den årliga tågplaneplaneringen, men med möjlighet att erbjuda förplanerade tåglägen för kända trafikupplägg. I december 2018 togs beslut i Rail Net Europe42F43 (RNE) där Trafikverket är medlem, att starta implementeringen och fortsätta utvecklingen parallellt. Utvecklingen fokuserar främst på de legala förutsättningar, som till exempel nödvändiga ändringar i förordningar, direktiv, akter och nationella lagar. Ett annat viktigt utvecklingsområde är att säkerställa att de faktorer som påverkar kommersiella förutsättningar, exempelvis allokeringsregler, incitament och avgifter, utformas så att de får rätt styrande effekt. Det är slutligen nödvändigt att koppla ihop de nationella och internationella IT-systemen så att informationen finns samlad och kan koordineras i en och samma plattform. Implementeringen sker mellan 2019 och 2025. Trafikverket arbetar med implementeringen med stöd av branschen och Transportstyrelsen. TTR kommer dels att korta ner dagens tågoch godstrafikens olika behov, bli effektivare och skapa en mer pålitlig, långsiktig och stabil planering av kapacitet. Projektet startades gemensamt av infrastrukturförvaltare i Europa (Rail Net Europe) och branschforumet för järnvägsföretag (Forum Train Europe). Godstrafiken ansöker idag om kapacitet i den årliga tågplanen, men måste ofta ställa in eller anpassa delar av den kapacitet som tilldelats. Det beror bland annat på att viss godstrafik har svårt att bedöma det exakta behovet av transporter så lång tid i förväg. Detsamma gäller när infrastrukturförvaltaren bokar upp kapacitet för banarbeten, plane- och kapacitetstilldelningsprocess och dels skapa större flexibilitet för att ansöka om tåglägen i ett skede då det konkreta kapacitetsbehovet är känt. Ett införande av TTR förutsätter bland annat förändringar i nuvarande lagstiftning och att EU-kommissionen öppnar upp för att revidera nuvarande EU-direktiv och förordning. NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 • 65