Nordisk Infrastruktur 1
Rapport: Dieseltågen ska bort från brittiska järn
vägsnätet Text: Markku Björkman Brittiska järnvägsindustrins olika planeringsorgan har upptäck att industrin och regeringen kan leverera en stegvis minskning när det gäller koldioxidutsläpp vid järnvägen genom att ta bort dieseltågen från passagerarnätet före 2040. Storbritanniens järnvägar spelar också en avgörande roll när det gäller att stödja den brittiska ekonomin fram till ett planerat nollutsläppssamhälle senast 2050, enligt en ny rapport. Rapporten, som publicerades av Rail Industry Decarbonisation Task Force och Rail Safety and Standards Board (RSSB) presenterades nyligen för den brittiska järnvägsministern, Andrew Jones. Brittiska järnvägen har nått redan en naturligt låg nivå när det gäller koldioxidutsläpp. Trots att järnvägen utgör cirka 10 procent av alla resor i Storbritannien är den ansvarig för mindre än 2,5 procent av de totala transportutsläppen och cirka 0,6 procent av Storbritanniens totala utsläpp. Arbetsgruppen upptäckte dock att industrin och regeringen har möjlighet att bidra till en stegvis förändring av alla järnvägsutsläpp genom att avlägsna alla dieseltågen från passagerarnätet. Regeringen har välkomnat rapporten. Batteri, vätgasdrift och elektrifiering kommer Dieseldrivet tåg lämnar brittiska staden Loughborough. Foto: Great Central Railway tillsammans att spela en viktig roll, enligt ledande experter på hållbarhet och rullande materiel. De anser att godskorridorer står inför en annan utmaning eftersom det för närvarande inte finns några hållbara alternativ till diesel, bortsett från full elektrifiering. Därför rekommenderar experterna att ytterligare arbete görs för att utforska godstransporternas potential i alla lägen. Branschen har uppmanat beslutsfattarna att arbeta tillsammans i syfte att utveckla en nationell strategi så att alla kan spela sin roll för att uppnå nollutsläppsnivå på järnvägen i linje med nyligen lagstiftade mål i Storbritannien. Arbetet bör börja genom identifiering av investeringsnivåer, tidsplaner och viktiga beslutspunkter under de kommande 30 åren. Detta ska ske med hjälp av effektivare strukturer, ramar och målsättningar och genom skapandet av ett fullständigt FoU-program som stöd. Bombardier investerar i järnvägskapacitet efter förlust under andra kvartalet Text: Markku Björkman Bombardier tillkännagav den 1 augusti att de kommer att betala ytterligare mellan 250 och 300 miljoner US-dollar under andra halvåret i år och ökar därmed koncernens bidrag på grund av en nettoförlust på 36 miljoner dollar under andra kvartalet. Bombardier säger att koncernen kommer därmed att “fullborda de försenade så kallade gamla arvsprojekten och skydda leveransschemat för andra projekt.” Fonderna kommer att användas för att öka både tillverkning och teknisk kapacitet vid Bombardiers Transportation Facility. Koncernens intäkter ökade med 9 procent till 4,3 miljarder dollar under andra kvartalet. Ökningen var resultatet av högre flygplanleveranser 8 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 och tillväxt i eftermarknadssegmentet. Bombardier slutförde därmed försäljningen av sina Q-serie-flygplan och tillkännagav försäljningen av sin regionala jetflygplan till Mitsubishi Heavy Industries. Intäkterna inom transportavdelningen ökade med 2 procent jämfört Egentligen är nya tåg från Bombardier färdiga för leverans till schweiziska SBB. Men SBB vill inte acceptera dessa. Detta kommer att ske först när de färdiga dubbeldäckstågen fungerar tillförlitligt. Ur tillverkaren Bombardiers perspektiv är tågen dock tillräckligt tillförlitliga för att kunna köras i persontrafik. Bild: SBB med året innan till 2,2 miljarder USD. Den justerade Ebit-marginalen på 5,1 procent hamnade under målet, vilket återspeglar ett ytterligare kostnadstryck på stora projekt, främst i Storbritannien, Tyskland och Schweiz. Divisionens orderstock uppgår till 33,6 miljarder och Bombardier säger att dess positiva marknadsutsikter är oförändrade.