Snickers Workwear Magasin SS18 1
Möt Barrell & Gunn Du har gått all-in, 100%, när
det gäller unika möbler, byggda speciellt för den enskilda kunden, utan ett permanent sortiment. Hur fungerar det i praktiken när man lägger en order? — Majoriteten av kunderna föredrar att komma hit till verkstaden, även om jag misstänker att det är för att försäkra sig om att jag är en riktig person med en riktig verkstad och inte en bedragare som lurar människor via deras datorer. De har med sig allt från moodboards eller konceptbilder till färdiga ritningar. För min del spelar det ingen roll. Med risk för att låta nonchalant — jag kan bygga vad de vill. Så länge som det är möbler de vill ha vill säga — jag är inte så sugen på att bygga proteser eller flygplan. Du blir inte stressad av att det inte ser ut som en utställningslokal här då? — Nej, inte alls. Tvärtom tror jag att en del av det som tilltalar människor som kommer hit är att det är lite ruffigt, med smörjoljan och den allmänna röran. Det är så här det ser ut hela tiden, och den där lite smutsiga äktheten har en tendens att ge kunderna ett slags förtroende att det här är på riktigt. För, hur kul är det att stå i en steril och svettig butik bara för att betala för möbler som alla har? Skulle du säga att dina möbler är dyra? — Prisnivån är helt klart i det högre segmentet. Inte för att materialen är dyra utan för tiden som läggs på varje enskild möbel. Vi, jag och mitt lilla gäng, slutar sällan jobba för dagen före klockan nio på kvällen. Men å andra sidan försöker vi inte vara allt för alla. Människor som tittar närmare på vad vi gör har redan testat massproducerade möbler. De har insett att de får en bra standard för en relativt liten peng, men att deras grannar sitter i en exakt likadan soffa. Kunderna vi får in letar oftast efter något som är skräddarsytt och unikt. Beskriv en typisk kund. — Det finns inte någon typisk kund egentligen. De flesta av mina kunder är kvinnor, men jag tror att det beror på att kvinnor över lag är mer proaktiva och därför bättre projektledare, vilket gör att det är de som tar initiativet att utveckla ett koncept och ta kontakt. Det var ganska förvånande faktiskt när jag först lade märke till trendutvecklingen i marknadsföringsanalysen. Jag hade förmodligen en del förutfattade meningar om könen, men jag förväntade mig att industriella möbler med vintagekänsla till stor del skulle vara något för män — stål och trä, man caves, ungkarslyor osv. — men sedan dess har jag lärt mig att den stora, stora majoriteten av mina favoritinspirationskällor på nätet har varit kombinationer av sådant som har skapats av kvinnor. Missförstå mig inte, män är en enormt viktig del av min målgrupp, men det har varit en trevlig överraskning att se hur entusiastiska kvinnor är när det gäller industriell design med vintagekänsla. Så hur väcktes ditt intresse för material och tekniker? — Jag brukar säga att jag fick det med modersmjölken. Eller att jag har det i blodet. Min mamma har åtta syskon. Fem av dem arbetar med möbler på ett eller annat sätt. Så när jag växte upp var jag omgiven av alla möjliga Snickers Workwear I vår/sommar 2018 55