Hemma Hos 1/2021 1
Gemenskap i coronatider Många, kanske fram för al
lt äldre, hyres gäster känner sig en samma och upplever sig ännu mer isolerade än vanligt i dessa under liga corona tider. Mimers trygghets värdar jobbar dagligen för att på olika sätt försöka stötta dem som kan behöva lite extra hjälp. hobbyrum och virket stod Mimer för efter att Hasse ringt områdeschefen Katarina Sahlander och bett om stöd. NU VÄNTAR de 25 fågelholkarna på sina hyresgäster. – Jag gissar att vi kommer att få se en hel del tätttingar och andra blandade småfåglar. Men man vet ju aldrig. Han skrattar och avslutar: – Jag räknar med att det kommer några pelikaner. Men det är jag nog ensam om att tro. F Kolla med Mimer ör att skydda träden och hålla fågelbeståndet kontrollerat behövs ett godkännande från Mimer för att sätta upp fågelholkar. Ett exempel på trygghetsvärdarnas arbete är så kalllade livspromenader där hyresgäster träffas utomhus och samtalar under en runda i hemkvarteren. – Vi arrangerade fem prome nader före årsskiftet, säger trygghetsvärden Katarin a Bilberg. Sedan blev det för mycket snö och svårare att genomföra dem. Nu planerar vi fler promenader på olika områden från mitten av mars. Livspromenaderna sker i samarbete med Västerås Stadsmission vars volontärer tar hand om rundvandutom vill dela med sig från den egna bokhyllan är hjärtligt välkommen att ställa en favoritberättelse i bokholken. Åsa Eliasson, bibliotekarie på Västerås stadsbibliotek, planerar bokbeståndet till de kommande bokholkarna. HEMMA HOS NUMMER 1 2021 ringarna. – Metoden är grundad i Världshälsoorganisationens åtta dimensioner av existentiell hälsa, berättar Katarina Bilberg. Vi använder samtalskort med frågeställningar för att få i gång samtalen och det kan handla om allt från hur man hittar balans i livet till vad som ger livsglädje. – Vi kommer att kontakta våra äldre hyresgäster på olika sätt i god tid innan vi drar i gång livspromenaderna igen. LIVSPROMENADERNA ÄR dock inte det enda initiativet från Mimers trygghetsvärdar under pandemin. – Vi försöker stötta våra hyresgäster på alla sätt vi kan, säger Katarina Bilberg. När det gäller de äldre har vi ringt våra sjuttioplussare för att höra om de behöver hjälp med något. Det kan vara någon som har svårt att handla livsmedel eller någon annan som vill komma i kontakt med en stödorganisation. – Vi finns för hyresgästerna och tillsammans ska vi ta oss genom den här svåra tiden, avslutar Katarin a Bilberg. 15