Marknad 1
Soloföretagaren Med kunder löser sig allt Text Ul
f Hjelting Roger Elverskog har arbetat med digital marknadsföring sedan 1995. Idag är hans företag ett av de som var med tidigt i starten av Creative House vid Älvtomtagatan. – Jag har haft förmånen att få vara med från början av den digitala revolutionen och utvecklingen av Internet. Dels som ansvarig för Nerikes Allehandas webbutveckling under tio år och sedan på NPP Reklambyrå, säger Roger El - verskog när vi träffas för att samtala om hur det är att vara soloföretagare med utgångspunkt från Creative House. Idag är han egen företagare sedan tio år och främst handlar det om just digital marknadsföring där Sveriges Begravningsbyråers Förbund är en stor uppdragsgivare. – Det är en fantastiskt spännande kom - munikation att få svenskarna att reflek tera över att livet faktiskt en dag tar slut och att det är viktigt att ha ett samtal om det. Men allt handlar inte om begravning - ar, Roger har kunder inom flera branscher och pendlar mellan Örebro och uppdragsgivarna i Stockholm. Tio år som egen företagare efter att ha arbetat många år som tjänsteman. – Jag kände mig ganska klar och hade all den kunskap som behövdes för att bli egen företagare vid 45 års ålder. Det var rätt och en lagom tid för mig att börja. Och jag är ganska övertygad om att det finns många kompetenta men ”inlåsta människor” runt om på landets företag som skulle kunna lyck - as väldigt bra i eget företagande om de vågade ta steget. Man har sin anställning, sin lön och vet precis vad jobbet kräver för att genomföras och är lite rädd för att starta eget eftersom man har hört att det är för riskfyllt. Men med rätt kunskaper och driv då är det inte mer riskfyllt än att vara anställd. Vad är tjusningen med att vara egen? – Du bestämmer helt och hållet över din egen tid. Och så länge som du har kunder som du kan fakturera varje månad så löser sig allt. Allt är upp till dig själv om du kommer att lyckas eller inte. Det är ingen som kommer och släpper jobben i knät på dig eller att det finns någon webbsida som per auto matik genererar jobb. Vad är då svårigheterna? – Det är en myt att det är så komplicerat att starta ett eget företag – att det är så mycket papper och byråkrati att hålla ordning på. Det är det inte alls. Det är ganska enkelt och all redovisning kan du lämna bort om du inte vill göra den själv. Så länge du är egen företagare och inte har några anställda är det väldigt lite papper att hålla ordning på. Finns det något som kan göras enklare? – Det finns det säkert. Men jag ställer mig inte i ledet och klagar över skattetryck och byråkrati. Det är lika för alla. Roger Elverskog. 32 Marknad Har du något råd till den som vill starta eget företag? –Utgå från dina kunskaper som du har skaffat dig på olika jobb eller genom fritidsintressen. Jag tycker det är en dålig idé att starta från noll i kunskap - er i en bransch, då kan du få för stor uppförsbacke i konkurrensen. – Kan du sedan ha ett par kunder redan från starten så blir det mycket enklare att komma igång. Bekymra dig inte om pappersarbetet, det är din förmåga att jobba hårt, hitta kunder och göra dem nöjda som kommer avgöra om du blir framgångsrik. Foto Ulf Hjelting