AMES 1
AFFÄRSSTADEN MÖTER Född in i en företagarfamilj ä
r det kanske inte direkt överraskande att han själv också blev entreprenör. Men det är i kombinationen av att vara anställd och egen som han nu hittat den perfekta balansen. Vi träffar Fredrik Björk, sedan i början av maj projektanställd som affärsområdesansvarig på UCS One Economy med fokus på en ny HR-funktion. – Vad dina anställda säger om ditt företag är viktigare än all annonsering i världen, slår Fredrik fast. Det spelar ingen roll vad du själv berättar om högt i tak, frihet under ansvar och platt organisation vid en intervju, om det bara visar sig vara en skimrande låtsasbubbla när det kommer till kritan. Och han vet vad han pratar om. Pappa Walter var Sveriges första licenstagare av McDonald´s hamburgerrestauranger och som 14-åring började Fredrik jobba i familjeföretaget med att steka hamburgare, diska brickor, torka bord och skura glassmaskin. – Det var en fantastisk resa jag fick förmånen att göra. Från det allra första lilla, till att småningom driva två restauranger med som mest 200 anställda. Jag fick lära mig om allt från ekonomi och försäkringar till arbetsplanering och personalansvar. Och jag tror att det var där mitt intresse för HR-frågor väcktes. Att skapa de bästa förutsättningarna man kan, för att nå de uppsatta målen tillsammans. Han berättar om att tidigare anställda än idag kan komma fram och berätta om att man minns det goda ledarskapet från tiden på McDonald´s. – Vi som familj var alltid högst delaktiga i det dagliga, vi jobbade på golvet som alla andra och jag tror att det skapade en god stämning och en bra arbetsmoral. Insikten om vad ett bra arbetsklimat betyder för lönsamheten är något Fredrik tagit med sig genom arbetslivet. När pappa Walter gick i pension och Fredrik själv jobbat på McDonald´s i 21 år kände han att drivet inte längre var detsamma. Så istället för att driva restaurangerna vidare han tog steget mot något nytt. – Jag sökte jobb via Manpower, men blev i stället anställd av dem som rekryteringskonsult, skrattar han. Ett spännande och utvecklande jobb med många människomöten. Tre år senare fick jag chansen att arbeta som VD på Cityföreningen här i Linköping och efter det följde en tid som avdelningschef på Hyresbostäder i Norrköping och deras satsning Botorget. 2005 började Fredrik som företagsrådgivare på SEB och var samtidigt en del i att förändra marknadsföringen, HR-strategin och employer branding-arbetet från grunden. – Det var en otroligt spännande resa. Inte smärtfri – men nödvändig. Om man som chef vill ha sina medarbetares förtroende så måste man också visa att man är villig att ta till sig av de synpunkter som kommer fram och att verkligen göra något åt det som inte fungerar. Det är inget hokus pokus eller någon quick-fix utan kräver hårt och målmedvetet arbete. HR handlar om trygghet och om respekt. Om ömsesidiga relationer som gör att man som anställd är stolt över sin arbetsplats och det jobb man gör. Det är som att bygga grunden till ett hus. Det syns inte – men det är det allting vilar på. Och vare sig det är slarvigt gjort eller byggt med omsorg kommer det att avspegla sig i lönsamheten i det långa loppet. Femton år blev det på banken, innan Fredrik och hans fru Anna 2019 startade eget företag – Björk Media AB, med konsultuppdrag inom marknadsföring och affärsutveckling. Ett av Fredriks uppdrag var på UCS One Economy, där han nu är projektanställd, för att driva den nya satsningen inom HR. – Inom ekonomi- och lönehantering finns många lagar och bestämmelser att förhålla sig till. Det gör att man som företagare naturligtvis ser till att sköta den delen. HR-arbetet är inte lagstadgat på samma sätt och blir därför ofta något som hamnar lite i skymundan. Som det där man ska ta tag i sen, när man får tid. Eller som man inte riktigt har koll på och därför skjuter upp. Han menar att många entreprenörer startar sitt företag utifrån det man brinner för, och antagligen är mycket duktig på. Med tiden kanske verksamheten växer, man anställer och finner till slut sig själv sittande med ett personalansvar som man kanske inte alls är lika duktig på och förmodligen inte heller lika bekväm med. – Att sätta en personalpolicy känns kanske inte så viktigt när man är två eller tre anställda som enkelt kommer överens om beslut. Men det finns en gräns vid ungefär 10 anställda eller 10 miljoner i omsättning där den glade entreprenören ofta får problem. Det kan gälla så enkla frågor som arbetstider, raster, mobilabonnemang eller arbetskläder med mera. Finns det inte uttalade och klara regler som gäller alla skapas ofta en otrygghet vilket speglar av sig i arbetsgruppen som missnöje och miss22