Nöjesnytt Jönköping 1
NOTISER COOP FORUM A6 P å A6-området i Jönköping
ligger länets största Coop Forum-affär, sett både till yta och omsättning. I den omkring 9000 kvadratmeter stora affären arbetar cirka femtio anställda och där arbetar Johan Rossing som stormarknadschef. Johan har många års erfarenhet inom livsmedelsbranschen och började en gång som styckare. Coop Forum på A6 är en stormarknad och förutom just mat, som är det man främst fokuserar på, hittar man det mesta till familjen, hemmet och trädgården. – Förutom maten som vi lägger störst fokus på, är vi även stora på allt som rör hemmet, husgeråd och textil. Sen har vi även väldigt mycket annat som hör till andra sortiment, som bygg, kläder, leksaker, böcker, cyklar och mer därtill. Vi har bredden för att vara en stormarknad, säger Johan. Tidigare har Coop Forum på A6 tillhört Coop Sverige, men sedan första juni har man istället tillhört Konsumentföreningen Göta, som driver ungefär femtio andra butiker i Småland och på Öland. I butikerna just i Jönköping hjälps man gärna åt med både varor och personal om det krisar. – Tidigare har Coop velat ha bredden och samtidigt vara riktigt duktiga på allt, men nu ska vi fokusera mer på maten och bli bäst på det. Johan betonar också vikten av att, förutom ha en riktigt fräsch butik, vara duktiga på just färskvaror som kött, chark och mejeri. – Vi har lagt ner mycket jobb på att förbättra den delen, men nu ska vi höja vår lägstanivå och bli bäst alla dagar i veckan. Coop har alltid varit bra på ekologiska produkter och redan på 90-talet lanserades deras egna ekologiska varumärke, Änglamark. Märket är ekologiskt rakt igenom och har utvecklats och breddats sedan det kom till. – Kunderna är mer medvetna om vad de köper idag och vet vad de vill ha. Det är mer inne nu att äta ekologiskt och folk är beredda att betala någon extra krona för att varorna de handlar är ekologiskt producerade. Även gluten- och laktosfritt är något som det är större efterfrågan av idag än någonsin tidigare. Att efterfrågan ökat gör även att utbudet av den typen av produkter också ökar och på så sätt styr kunderna lite hur utbudet ser ut, säger Johan. Många av Coops egna varor och märken står sig väldigt bra jämfört med många konkurrenters. Flera varor, som bland annat juice och kaviar, har blivit bäst-i-test. Coop står dessutom för hållbar utveckling och är noga med vilka varor som ska tas in och inte. Varorna måste klara de hårda miljökrav som ställs och därför plockas varor som till exempel klorid, inte in i sortimentet. För att bli ännu bättre och utvecklas berättar Johan att det är viktigt att fortsätta satsa även på de mer traditionella och vanliga produkterna, inte bara på det ekologiska. Det ska dessutom vara en fräsch butik med prisvärda produkter som gör att kunderna inspireras till matlagning. – Vi vill utvecklas och bli bättre hela tiden och kommer det nya trender eller dylikt i matväg så är vi aldrig sena att haka på. ■ TEXT & FOTO: MELINDA KÅREMALM BRÖLLOP I KIKAR’N C laes Månsson gör bejublad comeback när det är dags att möta växjöpubliken med Bröllop i Kikar’n, en fristående uppföljare på fjolårets hyllade skrattfest Brännvin i Kikar’n. Årets lustspel spelas på Jönköpings Konserthus den 11 oktober. Bröllop i Kikar’n handlar om Våge och Florence, som bor på gården Solhöjden och har bestämt sig för att öppna ett pensionat. De första gästerna är på väg, Tage och Harriet, ett par som ska gifta sig. Frågan är nu om Harriet hade tänkt att dom skulle bo just här, eller kan det vara så att Tage har gjort ett lite misstag med bokningen? När sedan den smått neurotiska Anna-Lisa dyker upp med väldigt mycket tankar om just det här bröllopet, så blir det riktigt rörigt för de trolovade. På gården bor redan den forne direktören Bert Grönvall. Förr var han en framgångsrik affärsman, nu bor han hos mamma, i sitt pojkrum, och tillbringar den största delen av sin tid iförd morgonrock. Varför får han problem när byns nye pastor dyker upp och skall träffa de trolovade? Till råga på allt så lyckas Våge misstolka det här bröllopet och tror att det är han och Dagmar som ska gifta sig. Så när pastorn visar intresse för Dagmar så uppstår ett svartsjukedrama utan dess like. Lägg där till den älskade brevbäraren som här kommer att bli insyltad i det mesta. ■ J DANSNÄT JÖNKÖPING fredag den 2 oktober kl 18. ■ FOTO: ANNA HULT eanette Langerts koreografier utmanar både dansarna och oss i publiken. I höstens föreställning Jean tar tre män plats på scenen, som tillsammans och var för sig fängslar och fascinerar i det fysiskt krävande, men vackra koreografiska språk som Langerts föreställningar alltid bjuder på. Fröken Julie av Strindberg hör till en av de mest spelade pjäserna i världen och fortsätter att beröra människor med ämnen som klass, kön, makt och sexualitet. Fröken Julie har inspirerat koreografen Jeanette Langert i arbetet med det nya dansverket Jean som just tar sin utgångspunkt i pjäsens betjänt Jean. Jean är det första verk som skapas inom Dansnät Sveriges nya nationella samproduktionsmodell och presenteras under hösten på elva orter i Sverige. Jean visas på Jönköpings Teater