WE 1
1:2014 | HÅLLBART LEDARSKAP Friska företag VET VA
D DE VILL Vad kännetecknar framgångsrika friska företag? Forskaren och psykologen Ulrich Stoetzer har med den frågan i bakhuvudet genomfört en studie om vad som utmärker företag med bra arbetsmiljö och låg sjukfrånvaro. TEXT PER ARONSSON Även om varje företag är unikt med sina specifika förutsättningar, så hittade Ulrich Stoetzer och hans kollegor på Arbets- och miljömedicinska kliniken på Karolinska institutet en tydlig gemensam nämnare. Nämligen att de friska företagen satsar aktivt på ledarskap och ledarskapsutveckling. »Exakt hur frågan hanteras kan vara väldigt olika. Det viktiga är att det finns en systematik och en strategi, som genomsyrar allt när det gäller ledarskap och personalfrågor. Att man har en idé med vad man vill. Att man har en noggrant utmejslad värdegrund att utgå ifrån. Det krävs ett gediget arbete för att lyckas, så det är ingen slump när ett företag är bra på det här«, säger Ulrich Stoetzer. På ett företag fattas det ständigt beslut. Varje dag är en ny utmaning. Det gäller att hänga med i konkurrensen. En bra arbetsmiljö och ett harmoniskt klimat är rent affärsmässigt en fördel. Det är så självklart att man lätt glömmer bort att det också är något som man måste arbeta aktivt för. »I vår forskning kan vi se att de företag som systematiskt arbetar med ledarskapsfrågor bättre och lättare kan fatta beslut. Särskilt när det kommer till stora och avgörande beslut, så har de redan en fungerande apparat. När människor på riktigt är delaktiga i vardagen, och vana vid att vara det, så underlättar det oerhört mycket när det till exempel är dags för en genomgripande omorganisation.« En för alla, alla för en En specifik faktor som Ulrich Stoetzer lyfter fram är vikten av att få med alla ledare inom företaget på en gemensam resa. »Återigen, det handlar om systematik. När samtliga chefer genomgår samma ledarskapsprogram, så vet alla inblandade att det finns en tanke med hur ledarskapet utövas. Det i sin tur skapar tillit och förtroende i organisationen. När ledarstilen är gemensam och uttalad, så kan medarbetarna räkna med att få samma respons oavsett vilken chef de vänder sig till.« Ulrich Stoetzer förklarar att det inte 12