WE 1
1:2014 | HÅLLBART LEDARSKAP som visar sig genom d
in personlighet, dina fackkunskaper eller ditt sätt att agera och som resulterar i att andra följer efter eller lyssnar på dig. Så inspirerar vi naturliga ledare, som inte utgår från en position utan från en naturlig och självklar roll. Dessutom behöver inte en ledarroll med automatik resultera i exempelvis bättre lön. Din ersättning utgår från hur du bidrar till företaget«, berättar Gunnar Carlsson. Just lönebildning och lönenivåer är något som nya i organisationen kan uppleva som lite pressande och jobbigt i början. Ranka din kompis »Vi rankar varandra som medarbetare hela tiden enligt ett visst system. Det innebär att du bedömer dina arbetskamrater, deras prestationer och deras betydelse för företaget. Den samlade bedömningen, som görs av dina arbetskamraters ranking av dig, påverkar din lönesättning. När man jobbat ett tag inom företaget blir detta naturligt och ett stöd för dig själv i din utveckling, men från början är det ovant. Därför är det ofta lättare för yngre människor att snabbt komma in och hitta sig själv i företagskulturen på Gore. Då har man inte präglats i någon större utsträckning av mer traditionella organisationer, man är aktiv och engagerad och tar till sig nya sätt att tänka«, säger Gunnar Carlsson som med sina dryga 30 år inom företaget har introducerat företagets policys och förklarat dess kultur för många nya medarbetare genom åren. Fyra viktiga principer »Eftersom det finns en stor portion av bondförnuft och vanliga hederliga umgängesregler i vår arbetsmodell, så är den lätt att förstå för den som börjar hos oss. Vi har fyra viktiga grundprinciper eller guidelines, som vi håller hårt på och som varit oförändrade sedan de formulerades av Bill Gore en gång i tiden. • Fairness, handlar om att vara juste och fair mot alla man kommer i kontakt med i arbetet, internt och externt. 16 • Freedom, handlar om att ge alla full frihet att utvecklas och att växa i kunskap, skicklighet och ansvarstagande. • Commitment, är principen om det egna åtagandet. Att lösa saker via ett personligt åtagande istället för via ordergivning. • Consultation, betyder att alltid diskutera svåra beslut som kan påverka företagets rykte eller ställning med andra medarbetare. »Den sista principen handlar om det vi också kallar ’waterline-beslut’«, fortsätter Gunnar Carlsson: »Det är en viktig princip för alla, men framför allt när du börjar i ett stort, tekniskt företag med högkvalitativa produkter. Många beslut som ska fattas kan från början kännas pirriga, det kan vara mycket i vågskålarna. Rätt beslut innebär att vi flyter, fel beslut så tar vi vatten över huvudet. Pirrar det i magen så »DU MÅSTE SJÄLV HA DRIVKRAFTEN, FÖRMÅGAN OCH VILJAN ATT UTVECKLAS.« GUNNAR CARLSSON är det definitivt ett waterline-beslut. Då är det naturligt för oss att samla personer som kan bidra positivt till en diskussion före beslutet. Det är inte ett tecken på osäkerhet, tvärtom så är det ett tecken på styrka i vår organisation. Jag tror också att medarbetarna växer sig starkare på kortare tid tack vare det här förhållningssättet. Vattenlinjen flyttas neråt med tiden och företaget slipper att viktiga beslut fattas i hastigt mod.« Kan man då hänga upp hela tyngden av W. L. Gore & Associates grundmurade goda rykte som arbetsplats på den interna kulturen? Eller kan det vara något annat? I en kommentar till att Gore varit med på samtliga 16 topplistor över USA:s bästa arbetsplatser som tidningen Fortune publicerat sa nuvarande CEO:n Terri Kelly, som själv har över 30 år i företaget; »Erkännandet av Gore som en av de absolut bästa arbetsplatserna återspeglar den helt avgörande roll som vår företagskultur spelar när det gäller att utveckla nöjda medarbetare och starka affärsresultat. Vår kultur är vår största konkurrensfördel. Det skapar en arbetsmiljö, där medarbetare känner sig styrkta av att verkligen göra skillnad. Det är också kulturen, som är drivkraften bakom våra många innovationer inom ett så brett industriellt spektra som vårt.« Gore handlar inte om filantropi Kultur och mänskliga relationer som drivkraft för innovativa premiumprodukter inom teknik? Ett familjeföretag med 10 000 medarbetare i 140 länder som jobbar efter sin grundares gamla personliga teser? Gore är i många avseenden ett annorlunda företag. Men en sak vill Gunnar Carlsson tydligt slå fast. »Det här handlar inte om filantropi. Om inte vår kultur starkt skulle ha bidragit till att göra företaget framgångsrikt skulle den ha skrumpnat ihop och självdött. För oss är det här ett sätt att göra bra affärer och fantastiska produkter.« Det är inte utan att man som svensk tänker på IKEA när man pratar om Gore. Även IKEA är högt listat när studenter pratar om sina favoritföretag. De delar en stark, levande företagskultur byggd kring en person och hans principer kring arbete och företagande. Det finns stora möjligheter att utvecklas och göra karriär inom företaget. Den egna drivkraften är viktig. Dessutom har båda företagen en rejäl portion bondförnuft inblandad när det gäller grundläggande värden och sin unika företagskultur. Ett bondförnuft som känns både lugnande och befriande i en globaliserad affärsvärld, som allt mer domineras av nya doktriner, experter och organisationskonsulter.