WE 1
HÅLLBART LEDARSKAP | 1:2014 Det friska bruket I F
ORS »Sedd, hörd och behövd« är devisen som på alla nivåer genomsyrar hela Stora Enso i Fors utanför Avesta. Det goda dagliga arbetet på bruket har även gett avtryck i form av flera utmärkelser. Bland annat har Korpen utsett bruket i Fors till »Sveriges Friskaste Företag« och den fackliga medlemstidningen Dagens Arbete utsåg bolaget till »Årets Industriföretag« för bästa arbetsmiljö. TEXT PER ARONSSON Catarina Gustafsson, som är chef på företagshälsan på Stora Enso Fors AB, säger att det finns många förklaringar till varför arbetsmiljön är så bra på kartongbruket, som har cirka 550 anställda och därmed är en stor arbetsgivare i trakten. Friskvård och hälsa är en prioriterad fråga på såväl individ-, som grupp- och organisationsnivå. Men framför allt handlar det om en levande företagskultur. »Här finns ett engagemang som gör att vi gemensamt gör saker och ting på ett bättre sätt. Det centrala är att det inte är framtvingat, utan ett resultat av många års arbete med att skapa en omtänksam och bra miljö. I grunden vet förstås alla också hur viktigt det är att bruket lever kvar på orten. Alla gemensamma aktiviteter som gör att vi samverkar i grupp, på fritiden eller på jobbet, bidrar till vårt friskvårdsarbete. Oavsett om de anordnas av vår Trivsel- och Friskvårdskommitté, av företaget eller av någon på arbetslaget, så bidrar det till samhörighet och delaktighet. Vi har högt i tak på jobbet.« »VI AGERAR TIDIGT OCH ANPASSAR ARBETET SÅ LÅNGT SOM MÖJLIGT.« CATARINA GUSTAFSSON Halverad sjukfrånvaro Det konsekventa arbetet med att få personalen att må bra har gett mycket konkreta resultat på sjukfrånvaron, som sedan 2003 har halverats från 5,8 till cirka 3 procent idag. Catarina Gustafsson menar att aktiv rehabilitering och att agera preventivt är grundläggande förutsättningar för en låg sjukfrånvaro. »Vi agerar tidigt och anpassar arbetet så långt som möjligt. Det innebär att vi försöker göra om arbetsuppgifter, så att det passar den enskilde och på det sättet bidra till att man kommer tillbaka till arbetsplatsen så snart som möjligt. Vi har också regelbundna möten med Försäkringskassan.« Hennes bästa tips till företag, som upplever att de behöver förbättra sitt arbete med hälsofrågor, är att skapa delaktighet. »Om medarbetarna mår bra innebär det att man har de bästa förutsättningarna för att skapa arbetsglädje, trivsel och effektivitet.« 19