WE 1
BUSINESS EXCELLENCE | 1:2014 När det enkla BLIR S
VÅRT Två av tre Leaninföranden misslyckas. Jostein Langstrand har forskat om vad som egentligen hände när Lean skulle bli verklighet i ett större svenskt industriföretag. Det visade sig vara mycket mer komplicerat än vad alla inblandade trodde det skulle vara. Hur bra ett koncept än är så måste det anpassas till det aktuella företagets specifika situation – och det är precis då det enkla blir svårt. TEXT PER ARONSSON »Exploring organizational translation. A case study of changes toward Lean Production.« Så lyder titeln på den avhandling, som är den första i sitt slag i Sverige, som den från Norge bördiga Jostein Langstrand disputerade med våren 2012 vid Linköpings universitet. Sekretessen var stor så namnet på företaget kan inte avslöjas. Under fyra intensiva år gick Jostein Langstrand i vetenskaplig närkamp med företagets verklighet. Mest förvånande var den inledande och långdragna förankringsprocessen. »Jag hade förväntat mig att det skulle hända betydligt mer och snabbare. Det var mängder med möten och många som inte tog saker och ting vidare. Det blir nog lätt blir så när många olika människor och viljor är inblandade. Det som hände var att det blev politik av det mesta, och det ledde i sin tur till att det krävdes förankring på förankring på olika nivåer inom bolaget. Tiden bara rann iväg.« Projekt som leder till nya projekt Jostein Langstrand säger att ju mer han nystade i vad som skedde, och kanske framför allt inte skedde, desto tydligare blev det att det som skulle vara ett projekt i själva verket blev många delprojekt. Komplicerat var ordet. »Det som på ytan förefaller vara ett litet och avgränsat upplägg är nästan alltid i verkligheten något som får många förgreningar. Även de i verksamheten var oförberedda på att det var svårt att driva igenom förändringar. När det enkla visar sig vara allt annat än enkelt, så blir det ett energitapp som påverkar alla.« De tre Lean-modeller som skulle införas var: 1. Daglig styrning – där tanken är att ha en arbetsmiljö som är tydlig och visualiserar vad som händer. Det kan ske genom snabba möten eller med tavlor som de anställda samlas runt. 2. Kanban – som är en metod för att producera »just-in-time«. 3. De Fem S:en – städa, sortera, strukturera, standardisera och se till. Idén är att ha ordning och reda så att tiden inte slösas bort med onödigt arbete, som till exempel att leta efter verktyg. 37