Årsredovisning 2016 1
Årsredovisning 2016 VD HAR ORDET
Årsredovisning 2016 AFFÄRSMODELL
Årsredovisning 2016 VISION, AFFÄRSIDÉ OCH MÅL
Årsredovisning 2016 KUNDER
Årsredovisning 2016 FASTIGHETSUTVECKLING OCH UNDER
HÅLL
Årsredovisning 2016 HÅLLBARHET
Årsredovisning 2016 MARKNADEN OCH FASTIGHETSBESTÅN
DET
Årsredovisning 2016 FASTIGHETSVÄRDERING
Årsredovisning 2016 FINANSIERING
Årsredovisning 2016 BOLAGSSTYRNINGSRAPPORT
Årsredovisning 2016 STYRELSE
Årsredovisning 2016 LEDNING
Årsredovisning 2016 FINANSIELL RAPPORTERING
Årsredovisning 2016 FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE
FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE Willhemlyft Efterfrågan på
Willhemlyftet, som är vårt utvecklingskoncept och innebär att vi renoverar lägenheter under tiden mellan en utflyttande och inflyttande hyresgäst, är fortsatt stor. Totalt har 673 (718) Willhemlyft genomförts under året. Konceptet förfinas och utvecklas kontinuerligt genom till exempel effektivare logistik- och materialhantering. Förutom Willhemlyftet har andra utvecklingsåtgärder och underhållsprojekt genomförts i våra fastigheter enligt vår långsiktiga plan. Det gäller inte minst energibesparingsprojekt som till exempel installation av solcellsanläggningar, värmepumpar eller byte till LED-belysning. Andra exempel på projekt som genomförts på flera orter är konvertering av lokaler och andra ytor till bostäder, upprustning av lekplatser och gårdar. KUNDER Under våren 2016 genomfördes de årliga kundundersökningarna, för bostäder respektive lokaler. I undersökningen för bostäder mäter vi serviceindex, som är en sammanvägning av frågorna inom områdena’’Ta kunden på allvar’’, ’’Trygghet’’, ’’Rent och snyggt’’ och ’’Hjälp när det behövs’’. Resultatet på serviceindex för bostäder uppgick till 74 procent (74). Vårt långsiktiga mål, att nå 85 procent, gör att vi är långt ifrån nöjda med resultatet, trots att flera orter uppvisar förbättrade resultat. Rent och Snyggt är ett område där våra kunder vill se förbättringar samtidigt som man idag är mer nöjd med sin boendestandard än tidigare. En långsiktig åtgärdsplan har påbörjats. I planen prioriteras uppföljning av skötseln, åtgärder för snabbare återkoppling av anmälda ärenden och riktade insatser till utsatta områden. Motsvarande kundundersökning för lokalhyresgäster visade en liten minskning från 31 procent till 29 procent nöjda lokalhyresgäster. MEDARBETARE Under året genomfördes också den årliga medarbetarundersökningen, MMI (Motiverad Medarbetar Index). Resultatet uppgick till 71 enheter (74), vilket är en bra nivå jämfört med genomsnittet i undersökningen som uppgick till 65. Däremot har resultatet minskat något från förra året. Willhem vill vara en attraktiv arbetsgivare. Inom ramen för Willhem Akademin, vårt eget program för kompetensutveckling, bedriver vi internutbildning av våra medarbetare på alla nivåer. Utbildningarna inom Willhem Akademin anpassas till kompetensbehovet i företaget och totalt har varje medarbetare i snitt ägnat 43 timmar (39) åt extern och intern utbildning under året. HÅLLBART FÖRETAGANDE Att medverka till en hållbar utveckling, såväl miljömässigt som ekonomiskt och socialt, är en viktig fråga för hela vår verksamhet. Samhällets krav enligt lagar och förordningar är minikrav. Vårt mål är att kontinuerligt utveckla vårt hållbarhetsarbete. Bostadsbranschen står för en betydande del av samhällets totala miljöpåverkan, varför det är prioriterat att arbeta för ökad hållbarhet utifrån flera perspektiv. Energieffektivisering av våra fastigheter har störst påverkan på klimatet och är därför ett prioriterat område. Under året har åtgärder för att minska energianvändningen genomförts, såsom byte till LED-belysning, installation av solcellsanläggningar och andra typer av energibesparingsprojekt. Det långsiktiga målet är att den genomsnittliga inköpta energin ska vara högst 92 KWh/kvm, vilket innebär en halvering av 2011 års energianvändning. I Willhems koncept ”tänkande hus” är hållbara lösningar för att minska miljöpåverkan en viktig del. Allt ifrån digitala trapphustavlor som minskar transporter till smart styrning av värmesystem. De tänkande husen har solceller och LED-belysning. Även när det gäller satsningen på nyproduktion är hållbarhet ett ledord. Ambitionen i alla nyproduktionsprojekt är att de ska uppföras i enlighet med nivå Miljöbyggnad Silver. Under året inleddes ett långsiktigt samarbete avseende en ny logistiklösning för vårt renoveringskoncept Willhemlyftet. Allt material till en lägenhet lastas i en container som levereras till byggarbetsplatsen. Denna metod minimerar svinn och onödiga transporter, dessutom tas överblivet material tillvara för att användas till nästa renovering. För oss som bostadsbolag är det viktigt att vara en aktiv värd och bidra till trygga boendemiljöer. Det gör vi genom att engagera oss i olika sociala projekt som bedrivs både i egen regi och tillsammans med andra aktörer. Under året har en strategi påbörjats som ska lägga grunden för ökade satsningar inom ramen för social hållbarhet. Våra insatser koncentrerar sig främst på områdena utbildning, arbete och bostäder. Exempel på aktiviteter är läxhjälp, sommarjobb till ungdomar eller hjälp med boende genom sociala kontrakt. Utöver detta har vi ett ekonomiskt ansvar att driva verksamheten så att den genererar en god och långsiktig avkastning. Willhems hållbarhetspolicy reglerar arbetet med hållbarhetsfrågor. Verkställande direktör har det yttersta ansvaret för att policyn förverkligas. Policyn avser hela företagets verksamhet, oavsett om verksamheten bedrivs av våra egna medarbetare, leverantörer, samarbetspartner eller hyresgäster. Hållbarhetsarbetet, som är en integrerad i den dagliga verksamheten, redovisas enligt GRI G4 Core. I syfte att kontinuerligt utveckla hållbarhetsarbetet deltar bolaget i en internationell undersökning, GRESB (Global Real Estate Sustainability Benchmark). Willhem har under året inte tilldömts några påföljder som följd av överträdelser av lagar och förordningar. Det föreligger inte heller så vitt bolaget kan bedöma några miljöskulder, som till exempel förorenad mark, som skulle kunna påverka bolagets finansiella ställning och resultat. ST YRELSENS ARBETE OCH BOLAGETS ST YRNING Styrelsen har under året haft åtta ordinarie styrelsemöten, varav ett konstituerande samt tre extra styrelsemöten. Styrelsens arbete följer en fastställd arbetsordning som reglerar arbetsform och arbetsfördelning mellan styrelse och verkställande direktör. Under året har styrelsen fastställt övergripande mål för verksamheten, beslutat om styrdokument, behandlat andra strategiska och väsentliga frågor för bolaget samt följt upp den ekonomiska utvecklingen. Bolagets huvudrevisor har deltagit vid två möten och behandlat granskningen av den löpande förvaltningen samt bokslutet. För mer information, se Bolagsstyrningsrapporten sid 42 – 46. Ersättningar till styrelse och ledningsgrupp Ersättning till styrelse och verkställande direktör beslutas av årsstämman. Bolagets principer för ersättningar till ledande befattningshavare inklusive bolagets verkställande direktör följer de av regeringen den 20 april 2009 beslutade ”Riktlinjer 56 WILLHEM ÅRSREDOVISNING 2016
Årsredovisning 2016 KONCERNENS RAPPORTER
Årsredovisning 2016 KONCERNENS REDOVISNINGSPRINCIP
ER OCH NOTER
Årsredovisning 2016 MODERBOLAGETS RÄKNINGAR
Årsredovisning 2016 MODERBOLAGETS REDOVISNINGSPRIN
CIPER OCH NOTER
Årsredovisning 2016 ÅRSREDOVISNINGENS UNDERTECKNAN
DE
Årsredovisning 2016 REVISIONSBERÄTTELSE
Årsredovisning 2016 NYCKELTAL OCH DEFINITIONER
Årsredovisning 2016 FASTIGHETSFÖRTECKNING
Årsredovisning 2016 GRI-INDEX