Årsredovisning 2016 1
Årsredovisning 2016 VD HAR ORDET
och våra interna processer. Ett exempel är vårt f
örsta »tänkande hus« i Biskopsgården. Vi har också ökat takten på antalet Willhemlyft. Under året tecknade vi avtal för att effektivisera produktionen och skapa en mer hållbar byggprocess. Ungefär 700 Willhemlyft genomfördes under 2016 och inför 2017 planerar vi för en produktionstakt på cirka 1 000 lägenheter. Parallellt fortsätter vi investera i andra underhållsåtgärder. Hur har Willhem närmat sig visionen »Alla vill hem«? Vår strävan mot visionen handlar om utveckling inom många områden där vi hela tiden frågar oss vad som är bra för våra kunder och för fastigheterna. Visionen når vi bland annat genom att lyssna till kunderna, våga utmana traditionella synsätt och arbeta konsekvent med våra fokus områden – service, fastighetsutveckling, hållbarhet och digitalisering. Årets värdetillväxt och resultat? Vi går in i 2017 som ett betydligt större bolag. Vi har haft en god resultatutveckling och är finansiellt starka och stabila. Intäkterna ökade förra året med 12 procent och driftnettot med cirka 14 procent. Främst beror det på bolagets expansion. Men även i jämförbart bestånd ökar driftnettot med cirka 5 procent, vilket är ett uttryck för förbättrad effektivitet. Förra årets goda värdeutveckling av fastigheterna bidrog till vårt starka rörelseresultat. Två nya affärsområden har tillkommit. Berätta. Nytt för året är affärsområdet samhällsfastigheter. Vår ambition är att investera i fastigheter där vi har långa hyres avtal med stat och kommun. Det är en stabil och trygg investering som också kan ha positiv inverkan på våra bostadsområden. Det finns även ett stort behov av fler bostäder. Där vill vi bidra genom egen nyproduktion. Från kommunernas håll är rösterna positiva och planen är att uppnå en årstakt på 250 nyproducerade bostäder. Vilken hållbarhetsfråga får högst prioritet? Fokus har vi på miljöfrågorna, men det går inte att isolera någon av hållbarhetsaspekterna. De är sammanflätade. När det gäller miljöperspektivet, så är det idag en hygienfaktor att arbeta hållbart. Den åtgärd som ger störst skillnad för vår del är energieffektivisering av fastigheterna. Målet är att halvera energianvändningen och CO2 - utsläppen före 2025. Tack vare att vi enbart använder grön el är vi redan i mål när det gäller koldioxid. Men vi nöjer oss inte där utan satsar nu på att ytterligare sänka koldioxidutsläppen med 25 procent. Vi gör också många insatser för att hjälpa våra kunder att spara energi. De sociala åtgärderna är viktiga. Här varierar stödbehovet mellan orter, och ibland stadsdelar, men generellt ser vi att vårt engagemang gör nytta. Samarbeten och nätverk gör skillnad och vi har många projekt på gång tillsammans med andra aktörer, till exempel läxhjälp till barn och ungdomar. Vi fortsätter också med konceptet »minibovärdar«, där ungdomar varje år får sommarjobb hos oss. Ekonomisk hållbarhet är en självklarhet. Att tänka eko nomiskt hållbart innefattar att vi också tänker miljömäs sigt och socialt hållbart. Vårt långsiktiga finansiella mål ligger fast – vår genomsnittliga totalavkastning ska vara minst 7 pro cent sett över en tioårsperiod. Hur ska kunderna bli nöjdare? Årets »Nöjd-Kund-Index« var inte tillfredställande utifrån den målbild vi satt upp, men vi vet hur vi ska arbeta för att bli bättre. Mycket handlar om service. Två viktiga åtgärder har varit att införa kundservice i egen regi och ett nytt digitalt ärendehanteringssystem som har inneburit att vi kan agera betydligt effektivare. Att göra kunderna nöjdare handlar till stor del om att matcha individens förväntningar i och nära hemmet. Man kan gilla att vi har stora, visionära klimatambitioner. Men vi får aldrig nöjda kunder om vi brister i de frågor som handlar om kundernas vardag. ”Den andra stora utmaningen var att vi startat upp nyproduktion i egen regi. En viktig milstolpe. ” Vad har hänt i organisationen? Framförallt har vi vuxit kraftigt. Därför har vi strukturerat om organisationen från två till tre regioner. Det har tillkommit många nya medarbetare, vilket har aktualiserat behovet av gemensamma värderingar. Mottagandet har varit positivt, många medarbetare tycker att det hjälper dem agera i det dagliga arbetet. Vi har också fortsatt utbilda oss inom ramarna för Willhem Akademin, där medarbetare från våra orter träffas, lär sig nya saker och byter erfarenheter. Vilka utmaningar ser ni framåt? Vi blir allt större som bolag. Organisationen växer, vårt erbjudande blir bredare, mer komplext och riktas till fler kunder och segment. En samhällsfastighet har till exempel helt andra behov av service och tjänster än en bostads fastighet och de som bor där. Nyproduktionen påverkar oss också, ett nyproducerat hus i stadskärnan har andra behov än ett 50-talshus i en förort. Det är också viktigt med en vaksamhet mot förändringar i omvärlden, som kan innebära nya förutsättningar för oss som bostadsbolag. Men vi väljer att fokusera på möjligheterna som kan uppstå vid förändringar och ser fram emot de utmaningar som väntar. WILLHEM ÅRSREDOVISNING 2016 5
Årsredovisning 2016 AFFÄRSMODELL
Årsredovisning 2016 VISION, AFFÄRSIDÉ OCH MÅL
Årsredovisning 2016 KUNDER
Årsredovisning 2016 FASTIGHETSUTVECKLING OCH UNDER
HÅLL
Årsredovisning 2016 HÅLLBARHET
Årsredovisning 2016 MARKNADEN OCH FASTIGHETSBESTÅN
DET
Årsredovisning 2016 FASTIGHETSVÄRDERING
Årsredovisning 2016 FINANSIERING
Årsredovisning 2016 BOLAGSSTYRNINGSRAPPORT
Årsredovisning 2016 STYRELSE
Årsredovisning 2016 LEDNING
Årsredovisning 2016 FINANSIELL RAPPORTERING
Årsredovisning 2016 FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE
Årsredovisning 2016 KONCERNENS RAPPORTER
Årsredovisning 2016 KONCERNENS REDOVISNINGSPRINCIP
ER OCH NOTER
Årsredovisning 2016 MODERBOLAGETS RÄKNINGAR
Årsredovisning 2016 MODERBOLAGETS REDOVISNINGSPRIN
CIPER OCH NOTER
Årsredovisning 2016 ÅRSREDOVISNINGENS UNDERTECKNAN
DE
Årsredovisning 2016 REVISIONSBERÄTTELSE
Årsredovisning 2016 NYCKELTAL OCH DEFINITIONER
Årsredovisning 2016 FASTIGHETSFÖRTECKNING
Årsredovisning 2016 GRI-INDEX