Advokaten 1
ETIK ANSÖKAN OM INTRÄDE Ett kollegialt ansvar att
lämna referenser Referenser från advokater och andra yrkeskontakter är centrala när Advokatsamfundets styrelse ska avgöra om en jurist är lämplig för advokatyrket. Advokatsamfundets ordförande uppmanar nu advokaterna att ta ansvar för de blivande kollegerna genom att lämna korrekta referenssvar, i tid. Den som ansöker om inträde i Advokatsamfundet måste, förutom de formella krav som ställs, också kunna visa att han eller hon är lämplig att bli advokat. Ansvaret för att styrka lämpligheten ligger på den sökande själv. Men för att det ska vara möjligt behövs också aktivitet från de advokater som sett juristen i arbete, i form av referenser. advokatsamfundets ordförande EvaMaj Mühlenbock beslutar, tillsammans med den övriga styrelsen, om vilka jurister som ska beviljas inträde i Advokatsamfundet. Hon konstaterar att referenserna från olika yrkeskontakter har stor betydelse vid prövningen. – Vi i huvudstyrelsen kan inte ha närmare detaljkunskap om de sökande annat än i undantagsfall. Vi är beroende av de omdömen vi får in, säger hon, och beskriver referenserna som kårens samlade synpunkter på en sökandes lämplighet. de yrkeskontakter som anges av en sökande uppmanas inför prövningen av ansökan av Advokatsamfundets kansli att yttra sig över den sökandes lämplighet. Advokater är enligt de vägledande reglerna skyldiga att svara när samfundet begär ett yttrande, konstaterar Eva-Maj Mühlenbock. Men hon vill också trycka på ansvaret för de unga framtida kollegerna. – Det är ett kollegialt ansvar som alla advokater har framför allt gentemot de unga juristerna. Svaren hjälper dessutom samfundet att få in korrekta uppgifter, fastslår Eva-Maj Mühlenbock. Hon upplever att det i kåren slarvas en del med referenslämnandet. Inte sällan kommer svaren sent, vilket försvårar handläggningen. Många sökande får också lägga ner en hel del arbete, ”ligga på”, för att referenserna ska komma in, berättar Eva-Maj Mühlenbock. Ordföranden uppmanar också referenslämnarna att svara på de frågor som samfundet ställer och inte minst svaTIPS TILL DEN SOM ANSÖKER OM INTRÄDE l Börja från dag ett på advokatbyrån föra en lista över alla yrkeskontakter. Det underlättar mycket när det sedan är dags att ansöka. Under inträdesfliken på Advokatsamfundets hemsida hittar du mer information om vilka uppgifter som efterfrågas. l Om du arbetar inom ett rättsområde med få yrkeskontakter, tala om detta med din principal så att ni tillsammans kan hitta en taktik för att samla kontakter. TIPS TILL ADVOKATER SOM SKA LÄMNA REFERENSER l Svara när Advokatsamfundet begär referenser. Advokater är skyldiga att svara på frågor från Advokatsamfundet. 46 l Svara i tid, så att inte handläggningen av inträdes ärendet försenas. l Svara enligt anvisningarna, alltså om personen är lämplig för inträde i samfundet, och redogör dessutom för det ärende där du har mött personen. l Minns din egen tid som biträdande jurist och hur viktiga dessa referenser var. l Redovisa alla yrkeskontakter, och utelämna inte sådana som kan tänkas ha kritik eller synpunkter. För den som har haft ett stort antal yrkeskontakter finns dock en möjlighet att göra ett urval. ra på frågan om den sökande är lämplig som advokat. Även för den sökande finns en del saker att tänka på när det gäller att uppge yrkeskontakter. Framför allt är det viktigt att inte utelämna personer som kan tänkas ha kritiska synpunkter på det arbete man gjort. – Var extra noga med dem! Om det kommer fram kritik får du möjlighet att bemöta den. Om du utelämnar sådana hamnar du lätt i underläge, säger Eva-Maj Mühlenbock. En eller några kritiska röster behöver inte heller innebära att inträdesansökan påverkas, enligt Eva-Maj Mühlenbock. eftersom referenserna är så viktiga i inträdesprövningen faller också ett stort ansvar på de biträdande juristernas principaler, konstaterar Eva-Maj Mühlenbock. – Vi måste se till att de unga får vara med och arbeta i olika typer av ärenden, oavsett om det är processer eller exempelvis avtal man arbetar med. De biträdande juristerna ska inte bara arbeta back office, utan direkt med klienter och motparter, säger hon, och tillägger att detta dessutom brukar vara uppskattat av juristerna. ¶ ADVOKATEN NR 7 • 2022 FOTO: EWA-MARIE RUNDQUIST