Utmärkt Malmö 1
EAGLE–EYE CHERRY ÄR TILLBAKA Han har saknat turne
randet och har nyss släppt en ny skiva. I februari kommer Eagle-Eye Cherry till KB. text Frida Long Debutalbumet Desireless släpptes 1997 och tog Eagle–Eye Cherry på en världsturné som pågick i sju år. Save Tonight blev USAs mest spelade radiolåt året därpå och låg femma på Billboards Hot100–lista. Idag har den streamats över 140 miljoner gånger på Spotify. Efter 2004 tog Eagle–Eye officiellt en paus. Nu är han tillbaka med ett nytt album. – För de flesta svenskar känns det nog som att jag inte har släppt något sen jag släppte mitt första. Så det är väl en vad man kallar “comeback”, in lack of a better word. Eagle–Eye Cherry är nyss hemkommen från LA där han spelat in video till sin nya singel Streets of You. Han är jetlaggad och lägger två kapslar i kaffemaskinen på Sqream Managements kontor innan han slår sig ned i soffan. Det skrivs att du fick ett slags nervsammanbrott och att det var det som ledde till din paus. Hur var det egentligen? – Haha ja det kändes inte riktigt så just då. Men när jag tittar tillbaka så ser jag nog att jag gick in i väggen. När Avicii gick bort så kände man igen det, även om jag aldrig var så långt gången. Men det slutar liksom aldrig, man får massa förfrågningar och om man har den lyxen som jag hade att få en världshit så ska man försöka vara överallt. Hur tog du dig ur det? – Det är ingen annan som kommer säga “nej, nu slutar vi och tar en paus”, det är du som måste göra det, det tog ganska lång tid för mig. Jag var helt slut och otroligt trött på mig själv. Man börjar liksom lämna sig själv under en intervju och tittar ner och tänker “fan vad du snackar skit”. Sen började jag säga nej, vilket var skönt men kanske inte det bästa för karriären haha. Varför ville du släppa nytt material nu? – Det är väl turnerandet som jag har saknat. Inte det här haha, all promotion och sånt. Men jag var sugen på att göra något nytt och ville prova att skriva med andra. Först åkte jag till LA, det gillade jag inte. Varför inte? – Det är en story i sig, jag är halvamerikan och min pappa är uppväxt i LA. När jag började så var det som skådis i LA. Jag var i Hollywoodvärlden och min familj bodde i South Central i Compton. Jag fick se en sida av USA som jag inte är förtjust i. Den kontrast och polariseringen som man ser mycket nu. Sen gillar jag inte upplägget heller, köra bil och så. Jag är en New Yorker och en Stockholmare, jag gillar en stad där man kan gå. Jag var helt slut och otroligt trött på mig själv Hur tänker du kring att flytta tillbaka till New York och försöka slå där? – Det skulle vara otroligt kul. Men att bo där… Som det är där nu med politiken så känns det väldigt enkelt att inte vara där. Det är inte ett land jag vill att mina barn ska växa upp i. Det är också en större utmaning att försöka slå i USA på många sätt. Som en krullhårig, färgad kille att göra någon slags pop–rock, det är inte det man ska göra. Man ska vara mer “urban”. Det känns jobbigt. Framförallt när jag släppte min första platta. Nu fattar folk ändå hur det är där, det är verkligen black and white på så många nivåer. Efter LA började Eagle–Eye skriva hemma i Stockholm och kom så småningom till Nashville och den legendariska studion Black Bird där han fann inspiration och hittade drivet att göra musik igen. – Det är verkligen en Music City, som de kallar det. Man jobbar och sen går man ut på kvällen och hör grymma grejer. Det passade mig mycket bättre. Så jag började vara där och spela in mycket av plattan. Sen föll allt på plats. Det var bara processen som tog lite tid, att hitta rätt. Hur är den nya plattan i jämförelse med det du gjort tidigare? – Likheten är väl att jag inte har återuppfunnit mig själv. I grunden är det mycket av det jag gillar, text– och melodifokus, inspelning med band, old school. Det nya är att det känns mycket mer självklart. Både i låtskrivandet och ljudbilden. Det är inga frågetecken. När man läser om dig så nämns alltid Save Tonight. Hur känns det att förknippas så starkt med ett verk? – Om det är ett problem så är det ju ett trevligt problem att ha. När jag gjorde promotion för första plattan så minns jag att jag sa att jag hoppades att jag hade skapat något “that could stand the test of time”. Den spelas fortfarande mycket framförallt i USA och jag får fortfarande ganska fina checks in the mail haha. Det är otroligt att den har lyckats hänga kvar och att jag fortfarande gillar den själv. Save Tonight är som en god vän. Vad vill du med din musik? – Jag hörde på radion att förbundskaptenen för svenska fotbollslandslaget inte lyssnar på musik. För mig är det helt absurt. Livet är liksom andas, äta, musik och kärlek. Det är väl det jag vill med min musik. Att liva upp tillvaron lite i den här misären som vi lever i. Eagle-Eyes Cherrys nya album heter Streets of You och han spelar på KB 21 februari. 24