Verko 1
PLÅT - FORMANDE - SAMMANFOGNING VO 4/18 Med en vä
rldsunik metod sträckformas aluminiumbåtarna hos Linder i Tingsryd. Tillverkningen är topphemlig, och företaget har själva byggt sin enorma maskin som pressar en aluminiumplåt på 6x2 meter över en matris. En pressning som i ett stycke skapar ett halvt båtskrov! Svenska båtmästarnas unik Från köl till reling ur ett enda stycke plåt! – Vi har 140 tons dragkraft i verktyget, vilket behövs för att med en enda rörelse pressa plåten över matrisen som formar en båt. Inga problem även om plåten är 2,7 mm tjock som den är på våra största modeller. Själva metoden att göra båtar på det här sättet är ovanligt. I USA görs kanoter på detta sätt, men då det gäller båtar är vi ensamma i världen om att använda sträckformning. Ursprunget för metoden kommer från fl ygplansindustrin där man utvecklat denna tillverkning berättar Grundaren Lars-Göran Linder. Håller Sverige flytande Nu gör familjeföretaget i småländska Tingsryd även kanoter. Det var så det började en gång 1966 då Lars-Göran Linder startade med att gjuta kanoter i glasfi ber. Under 80-talet blev det populärt att börja hyra ut kanoter, och då föredrog uthyrarna oömma hållbara kanoter i aluminium. Då tog aff ärerna en väldig fart! Den enda nackdelen med dessa kanoter är att de håller fortfarande! Döttrarna tar över (så småningom) Idag är Linder störst i Sverige på båtar volymmässigt. Företaget har 24% av marknaden inom segmentet båtar mellan 3,5-4,5 meter. Den största båten företaget tillverkar, lanserades nu i år och heter Arkip 530 där siff rorna står för centimeter i längd. En lämplig motor att sätta på den, är en på 100 hk! Forskning och vidareutveckling kring produkterna är en ständigt viktig del för att fortsätta leverera till marknaden. Lars-Göran Linder själv är 72 år och har inga planer på att sluta. 34 www.verko.se – Nej, att utveckla kanoter och båtar är det roligaste jag vet, så varför gå i pension? Nu har ju båda döttrarna växt upp med båttillverkningen, är delägare och i många stycken är de bättre än mig, så tillväxten och traditionen är säkrad. Vi fi rade 50-årsjubileum förra året och nu siktar vi på 100! Anpassad maskinpark Ett tillverkande företag med en speciell produkt (till skillnad från en legotillverkare) specialutrustar sin maskinpark strikt utifrån ändamålet. Förutom den speciella sträckformaren har man en robotcell och skär bort kanterna från det pressade skrovet och borrar hål i den färdiga båtformen. En stansmaskin skapar ytor på ämnen som senare ska bli sitsar och annan inredning i den färdiga båten. En liten sliten kantpress fullbordar maskinparken. Mer än 100 000 sedan start! – Ja, vi har den maskinpark vi behöver för att tillverka våra båtar. Årligen tillverkas 400 kanoter och 1800 båtar hos oss, och då blir maskinparken väldigt specialinriktad. Vi har tillverkat mer än 100 000 enheter sedan start 1966, så vi vet vad vi behöver och inte säger Lars-Göran. Men en ny kantpress har stått på önskelistan länge. – Vi har en gammal kantpress med över 20 år på nacken. Den fungerar utmärkt med sina 60 tons presskraft. Vi går ju aldrig över 3 mm, och aluminium är ju en lättsam metall att arbeta med, så den räcker. Men alla producerande företag har ju sin fl askhals, och vår ligger nog där, för med ålderns rätt kan den ju lägga av närsomhelst, och då blir det stopp i produktionen.