Advokaten 1
Fokus Statstjänstemannen » Thomas Rolén. till myn
digheterna ska öka krävs bland annat att de kan visa att det finns en fast procedur och en öppenhet vid rekryteringar, anser Lena Marcusson. – Lediga tjänster måste till exempel utannonseras så att alla har chansen att söka ett jobb. Det är viktigt för legitimiteten i systemet. Det går inte att bortse ifrån att det kan bli fel i hanteringen och då är det, för att kunna göra rätt nästa gång, viktigt att erkänna det som en avvikelse från det mönster som bör tillämpas, säger hon. Försäkringskassans generaldirektör, Ann-Marie Begler, är övertygad om att uppmärksamhet kring statstjänstemän som har ägnat sig åt till exempel vänskapskorruption påverkar förtroendet för förvaltningen negativt. Samtidigt betonar hon att det är viktigt att som myndighetschef inte skrämmas av granskningarna, utan att även fortsättningsvis vara regelverket trogen. – Jag själv har nyss gjort två reframåt”. Kontroller kan vara hämmande. Vi vill ju ha en offensiv förvaltning, säger Thomas Rolén. Är det inte bra om det kommer fram att fel har gjorts? – Jo. Men frågan är hur mycket resurser vi ska lägga ner ”Frågan är hur mycket resurser vi ska lägga ner på att kontrollera vad som har skett och hur mycket resurser vi ska lägga ner på vad som ska ske.” Thomas Rolén kryteringar från Skolinspektionen där jag var generaldirektör tidigare. De har gått igenom hela systemet med intervjuer, tester och de har samverkat med facket utan att de gjort några invändningar. Då menar jag att jag har gjort det jobb som jag ska göra. Thomas Rolén, kammarrättspresident för Kammarrätten i Stockholm, som även har flera års erfarenhet från Justitiedepartementet och som har varit sakkunnig i flera utredningar, bedömer att granskningen av statliga myndigheter kommer att fortsätta, både från medierna och från landets omkring 50 kontrollmyndigheter. En risk med mängder av kontroller är, enligt honom, att innovationsviljan på myndigheterna minskar. – För några år sedan, när jag satt jag med i utredningen ”Innovationsrådet” talade jag med alla generaldirektörer. Flera av dem sade att de låg lågt med innovationer och nya idéer av rädsla för att göra fel. I rapporten skrev vi ”backspeglarna har blivit så stora att de skymmer sikten AFFÄRER DÄR STATSTJÄNSTEMÄN NYLIGEN HAR VARIT INVOLVERADE l KI: Karolinska institutet, den myndighet som utser nobelpristagaren i medicin, anställde 2010 den italienska kirurgen Paolo Macchiarini. Han arbetade samtidigt deltid som överläkare på Karolinska universitetssjukhuset (KS). Under perioden 2011–2014 opererade han in syntetiska luftstrupar på tre patienter på KS. Två av patienterna avled. Efter en SVT-dokumentär om Macchiarinis verksamhet avskedas han av KI. Enligt en utredning som leddes av Sten Heckscher är KI medansvarigt till de kritiserade operationerna. Enligt referenser 30 framgick bland annat att Macchiarini tidigare hade varit vårdslös och lögnaktig. Trots att informationen var känd för KI:s rektor rekryterades Macchiarini. politik som de själva har varit med om att genomföra. (Källa: Dagens Nyheter) l Riksrevisionen: Enligt Dagens Nyheters granskning har riksrevisorerna bland annat lovat bort tjänster innan en regelriktig rekryteringsprocess påbörjats. Flera av dem som har rekryterats för att leda revisionsgranskningar kommer dessutom från Regeringskansliet. De ska därmed granska (Källa: Dagens Nyheter) l Skatteverket: I våras försökte Skatteverkets överdirektör varna den före detta kabinettsekreteraren och tidigare kollegan på Regeringskansliet, Fredrik Belfrage, om att Uppdrag granskning undersökte hans tidigare utländska tillgångar. Beslutet förankrades hos Skatteverkets generaldirektör, Ingemar Hansson, en före detta kollega till Belfrage. på att kontrollera vad som har skett och hur mycket resurser vi ska lägga ner på vad som ska ske. Det är viktigt att ha klart för sig i vems syfte en myndighet granskar en annan myndighet. Myndigheter som JK och JO, dit enskilda personer kan vända sig när de är missnöjda med hur de behandlas, handlar i medborgarnas tjänst. De andra myndigheterna har enbart som uppdrag att kontrollera. Men i vems tjänst gör de det? Mycket granskning skapar rädda, överförsiktiga statstjänstemän, och det hämmar verksamheten, säger Thomas Rolén. TJÄNSTEMANNAROLLEN Vad innebär då statstjänstemannarollen och hur skiljer den sig från att vara anställd i det privata näringslivet? Den grundläggande demokratiska principen är att myndigheterna ska genomföra regeringens politik. Men myndigheterna ska inte enbart verkställa regeringens direktiv. De förutsätts även bidra med egen sakkunskap och stå för grundläggande värden. De förväntas också ta egna initiativ och föreslå regeringen att vidta åtgärder som kan vara lämpliga med hänsyn till de behov som finns inom myndighetens ansvarsområde. – Mitt intryck är att de allra flesta myndigheter framgångsrikt balanserar den så kallade lydnadsplikten mot den egna integriteten, säger Per Hall, rättschef i Statsrådsberedningen, och tillägger: – Att myndigheterna vid myndighetsutövning mot enskild och annan lagtillämpning ska vara fristående i förhållande till regeringen och agera utifrån saklighet och objektivitet utgår jag från att alla myndigheter betraktar som en självklarhet. (Källa: Sveriges Radio) Advokaten Nr 7 • 2016