Advokaten 1
Fokus Statstjänstemannen » Han menar att de styrm
odeller som har introducerats, och som innebär att universitet och högskolor får betalt per examinerad student, slår tillbaka mot samhället i stort. – Styrningen kan leda till att man försöker maximera Anders Ivarsson Westerberg. ersättningen genom att examinera fler studenter. Den objektiva tjänstemannarollen i examinationen kan bli lidande. Det finns en risk att nivån för examination sänks för att universiteten ska få ersättning från staten. Det kan leda till att studenterna som utexamineras har sämre kunskaper än vad de hade tidigare, säger Anders Ivarsson Westerberg. Thomas Rolén utesluter inte att senare års ökade krav på effektivitet gör att regelverket ibland ”glöms bort” av myndigheterna. – För att bli mer effektiva kan det hända att tjänstemännen hittar smidiga lösningar, som att anställa – Vår uppgift är att vidhålla kvaliteten. Effektivitet och kvalitet behöver inte nödvändigtvis konkurrera med varandra, säger Anders Danielsson som den 1 december tillträder som generalsekreterare för Röda korset. KUNDBEGREPPET Till följd av att new public management har fått genomslag i Sverige talas det inom förvaltningen i dag om kunder och kundnöjdhet på samma sätt som inom näringslivet. ”Det finns en idé om att man mer eller mindre bedriver sin verksamhet som ett företag. Och då har en person som redan är känd, och ”glömma bort” regelverket. Men regelverket måste följas, även om det tar tid och känns osmidigt. Det är en förutsättning för den stabila tjänstemannen och statsförvaltningen, säger Thomas Rolén. Migrationsverkets avgående generaldirektör, Anders Danielsson, anser däremot att effektivitetskravet är sunt och att det fungerar som en drivkraft. – Man kan alltid se över processer, utbilda människor och göra saker och ting smartare. Statens utgifter får inte sticka iväg. Det är skattepengar som vi talar om, säger Anders Danielsson och tillägger att han som myndighetschef samtidigt har ett ansvar för att se till att kvaliteten inte blir lidande av effektiviseringen. man kunder snarare än medborgare.” Anders Ivarsson Westerberg – Det finns en idé om att man mer eller mindre bedriver sin verksamhet som ett företag. Och då har man kunder snarare än medborgare, säger Anders Ivarsson Westerberg. Thomas Rolén uppfattar kundbegreppet inom förvaltningen som märkligt. – Människor söker sig till en myndighet för att utöva en rättighet. Bolag har kunder i den mån de vill sälja något, säger han. Ann-Marie Begler tror att begreppen ”kunder” och ”kundnöjdhet” risker att medföra att det blir oklart vilket uppdrag en myndighet har. – Vi ska se till att människor blir väl bemötta, men de kanske inte alls blir nöjda med det svar som de får från oss eftersom lagstiftningen ser ut på ett visst sätt. Driver en myndighet att medborgarna ska vara nöjda med verksamheten riskerar rättssäkerheten att bli lidande. Vårt uppdrag kan aldrig vara att alla ska vara nöjda med våra beslut. Besluten ska ju grundas på lagstiftningen. Som exempel anger Ann-Marie Begler att omkring 80 32 Advokaten Nr 7 • 2016