Advokaten 1
Fokus Statstjänstemannen » let också kunskap om d
et EU-rättsliga regelverket i en annan omfattning är tidigare, säger han. Enligt Anders Ivarsson Westerberg har statstjänstemannarollen för dem som arbetar i EU-sammanhang blivit mer politiserad. – Tjänstemän deltar i processer i EU, där till exempel nya regelverk utarbetas, utan att ha något politiskt mandat för det. På det sättet har de fått en mer politiserad roll. Olle Abrahamsson. Är det demokratiskt? – Man kan säga att det är odemokratiskt. Men det är så EU-arbetet fungerar. Det finns arbetsgrupper under kommissionen och under rådet, som befolkas av tjänstemän från de olika förvaltningarna, där man tar fram förslag. I de sammanhangen blir svenska myndighetsföreträdare representanter för Sverige. De representerar inte sin myndighet, säger Anders Ivarsson Westerberg. Han tror inte att tjänstemännen alltid är medvetna om att de företräder Sverige och inte sin myndighet. – Det finns forskning som vide fattar beslut på delegation och inom ramar som är beslutade av politiker. – Men det är otydligt för medborgarna vem som har fattat vilket beslut. Att ansvarsutkrävandet har blivit otydligare är ett bekymmer. Det handlar om legitimiteten för besluten, säger Britta Lejon. ”Den ofta framförda STARK TILLIT Anders Ivarsson Westerberg anser i likhet med övriga intervjupersoner att kvaliteten i den svenska förvaltningen generellt sett är hög. Forskning visar, enligt honom, att det finns en stark tillit mellan politiker och tjänstemän på Regeringskansliet och att de är väl medvetna om sina olika roller. – Tjänstemännen på Regeringsjävsproblematiken är inte någon fråga alls; i de sällsynta fall då jäv föreligger på grund av sidouppdraget är det ju bara för uppdragstagaren att avstå från att sar att svenska tjänstemän som tillbringar mycket tid i Bryssel känner sig frikopplade från den svenska staten när de arbetar i enklaver i den europeiska förvaltningen. De blir mer lojala mot sakområdet och sina europeiska kolleger än mot den svenska regeringen, säger Anders Ivarsson Westerberg. En följd av att tjänstemännen inte alltid inser att de företräder den svenska regeringen är, enligt Anders Ivarsson Westerberg, att Sverige kan ha tagit fram regleringar och direktiv som det inte har funnits politisk täckning för. – Det kan hända att man skulle ha behövt diskutera frågan på politisk nivå eller på andra håll innan beslut fattades, säger han. Britta Lejon tror dock inte att tjänstemännen i Bryssel är omedvetna om att de representerar Sverige, eftersom VÄRDEGRUNDSDELEGATIONEN I december 2012 inrättade regeringen en värdegrundsdelegation som ska verka för att den statliga värdegrunden upprätthålls, bland annat genom att främja en kultur som förebygger korruption och oegentligheter. Värdegrundsdelegationen är en arbetsgrupp inom Regeringskansliet som genom aktiviteter, skrifter och andra utåtriktade insatser ska verka för att respekten och förståelsen för den statliga värdegrunden upprätthålls på alla nivåer i 34 statsförvaltningen. Arbetsgruppens uppgift är att i samarbete med andra aktörer inom statlig förvaltning bidra till att uppfylla regeringens delmål att de statsanställda ska ha kunskap om och förståelse för de grundläggande värdena i statsförvaltningen och rollen som statstjänsteman. Målgruppen är myndighetschefer, fackliga företrädare och anställda vid statliga myndigheter. Arbetsgruppen ska vara verksam till och med 2016. befatta sig med ärendet.” Olle Abrahamsson kansliet kan nog arbeta oberoende och med bibehållen integritet. Myndighetschefer kan däremot känna sig styrda uppifrån och ha svårare att säga ifrån om ett förslag till exempel strider mot gällande regelverk, säger han. Per Hall anser också att tjänstemännen på Regeringskansliet bedriver sitt arbete med bibehållen integritet. Det råder, enligt honom, ingen tvekan om den grundläggande rollfördelningen mellan politiker och tjänstemän. – Politikerna har självklart ett intresse av att både rättsliga och andra invändningar lyfts fram vid handläggningen av olika ärenden i Regeringskansliet, säger han. Hans-Gunnar Axbergers, professor i konstitutionell rätt vid Uppsala universitet, intryck är också att det bland tjänstemännen på Regeringskansliet ofta finns en professionell stolthet i yrkesrollen och i förmågan att kunna tjäna regeringar av olika politisk färg. – Men ju närmare den politiska nivån man kommer, desto svårare blir det förstås att behålla oberoendet, säger han. Ibland är svenska statstjänstemän, enligt Lena Marcusson, alltför lojala med politikerna vilket riskerar att leda till att förvaltningen inte utvecklas i tillräckligt utsträckning. GEMENSAM VÄRDEGRUND FÖR STATSANSTÄLLDA Den gemensamma värdegrunden för statsanställda kan med utgångspunkt i rättsordningen sammanfattas i sex grundläggande principer. l Demokrati är den överordnade principen, enligt 1 kap. 1 § första stycket regeringsformen som slår fast att all offentlig makt i Sverige utgår från folket. Principen innebär att varje statsanställd Advokaten Nr 7 • 2016