Advokaten 1
Fokus Statstjänstemannen » ”Det är viktigt att ku
nna förvaltningsrätten, känna till offentlighetsprincipen, ska dokumenteras väl så att det finns talanden som görs kan feltolkas och falla tillbaka på organisationen. Det är viktigt att du som enskild anställd tar ställning till detta. UTBILDNING EFTERFRÅGAS I många länder, till exempel Frankrike, finns centrala förvaltningsutbildningar som man måste ha gått för att få arbeta i den offentliga förvaltningen. – I Sverige utbildar man sig i sina professionella yrkesroller, men man utbildas inte som förvaltningstjänsteman. Antingen borde det finnas centrala förvaltningsutbildningar eller introduktionsutbildningar till förvaltningen. Väldigt många statstjänstemän har inte tillräcklig kunskap om exempelvis förvaltningslagen, säger Anders Ivarsson Westerberg, som själv är föreståndare för förvaltningsakademin vid Södertörns högskola som verkar för att skapa en universitetsutbildning som syftar till arbete som avancerad tjänsteman i statlig förvaltning. ST driver också ett krav på en tjänstemannautbildning, en gemensam utbildning som alla statligt anställda går igenom. Behovet av utbildning i vad statstjänstemannarollen innebär ökar också till följd av att statstjänstemännen har en mer skiftande bakgrund än tidigare. Förut har jurister, statsvetare och ekonomer varit överrepresenterade bland statstjänstemännen, men i dag är bilden mer splittrad och en mängd olika yrkesgrupper finns företrädda. I dag ansvarar varje myndighet för sin personals kompetens och vidareutbildning. Flera av myndigheterna anordnar också ambitiösa introduktionsutbildningar och fortbildningar. – Men det finns inget specifikt krav på att man ska ha en introduktionsutbildning, eller att den ska innehålla värdegrundsprinciperna. Vi ser det som en brist att det inte går att räkna med att alla statsanställda får den här utbildningen. I dag vet vi inte exakt hur utbildningarna på myndigheterna ser ut. Därför är det viktigt att regeringen tydligt uttrycker vilken baskunskap som måste finnas hos alla statsanställda, säger Lena Marcusson. Per Halls bild är att statstjänstemän generellt har en god kunskap om vilken roll de har, inte minst mot bakgrund av den ämbetsmannatradition som finns i Sverige. Han understryker samtidigt vikten av att statstjänstemannarollen värnas. – Det är viktigt att det inom myndigheterna kontinuerligt förs en diskussion om statstjänstemannens roll och den värdegrund som ska gälla i statsförvaltningen. Rollen bör bland annat belysas i myndigheternas internutbildningar och seminarier, säger Per Hall. Både på Försäkringskassan och Migrationsverket görs satsningar på utbildning om värdegrunden och vad tjänstemannarollen innebär. Försäkringskassan tar fram en gemensam utbildning för sina anställda, där de ska få lära sig mer om den statliga värdegrunden, tjänstemannarollen, förvaltningslagen, förvaltningspolitiken, styrsystemet och socialförsäkringen. För Anders Danielsson är det också viktigt att tjänsteSten Heckscher: ”Det är viktigt Sten Heckscher, tidigare bland annat ordförande i Högsta förvaltningsdomstolen, rikspolischef och näringsminister, utredde nyligen Karolinska institutets roll i Macchiariniärendet. Hur har KI:s ledning skött sina roller som statstjänstemän? – Vi kritiserar dem ganska rejält, och tycker att de slirar på ganska många bestämmelser. Det har funnits en nonchalans kring regler och bestämmelser på KI. 42 Vad beror deras nonchalans på? – Försiktigt uttryckt så tycker man att andra saker är viktigare än regler och bestämmelser. När jag försöker sammanfatta vad jag har för råd till KI är det att de ska värna viktiga processer. Det har spruckit eftersom de inte värnat dem. Är det en tillfällighet att statstjänstemän på både KI och Riksrevisionen varit i blåsväder på kort tid? – Jag ser inget samband. Det vi har sett på KI började redan 2009, och hur skurkaktiga Riksrevisionen är återstår att se. Men om riksrevisor Ulf Bengtsson har varit inne och pillat i en granskning av Statens servicecenter där han i närtid suttit i styrelsen, så är det ett allvarligt Advokaten Nr 7 • 2016