Nordens Tidning 1
delen av projekten har handlat om att bygga nätve
rk för utbyte av erfarenheter och kunskaper samt metodutveckling. Konkreta pilotprojekt finns men är inte lika vanligt förekommande. Projekten sker företrädelsevis vid sidan om ordinarie verksamhet och bidrar till en projektifiering av strategin. Flernivådialogen förekommer men behöver stöd för att kunna utvecklas. Fortfarande saknas i stor utsträckning aktörer från civilsamhället och det privata näringslivet. Strategin betraktas utifrån två olika perspektiv, vilket får konsekvenser för utvecklingen av den egna verksamheten. Trots att innehållet i handlingsplanen utarbetats i intensivt samarbete med medlemsländerna så uppfattas den, som en pålaga uppifrån och konkurrerar med ett antal andra strategier. Detta synsätt får som konsekvens att arbetet måste ske via särskilda projekt och med särskilda medel, vilket i sin tur leder till att projekten för ett liv vid sidan om och har ingen eller liten förankring i den dagliga verksamheten. Ser man däremot att handlingsplanen innehåller områden, som sammanfaller med den egna organisationens verksamhet kommer projekten att tillföra mervärde för kärnverksamheten samtidigt som de bidrar till strategins genomförande. Man förstår att använda strategin, som ett stöd för egen verksamhetsutveckling genom transnationellt samarbete. På så sätt behövs inget särskilt förankringsarbete eller specifika informationsinsatser. Tyvärr är detta perspektiv inte det mest förekommande i medlemsländerna men har ökat över tiden. Har den innevarande programperioden 2014-2020 inneburit några förändringar, som underlättar genomförandet av strategin? Svaret är ja. Strategin är nu integrerad i Regionalfonds- och Socialfondsprogrammen. Samarbetsprojekt kan genomföras med medel från flera fonder. Utvecklingsprojekt i den egna verksamheten med hjälp av transnationellt samarbete och som bidrar till målen i strategin kan finansieras med medel från ett flertal av EU:s fonder. Uppfattningen att det endast är ETS-medel som kan användas saknar nu grund. En reviderad handlingsplan är antagen. Bland annat har det tidigare HA Involve förändrats och heter nu HA Capacity – Capacity building and involvement. Denna förändring innebär att man förutom att arbeta med flernivådialogen också ges möjlighet att bygga en kunskapsplattform. En plattform som ska byggas genom praktiska övningar och projekt för alla aktörer som är involverade i genomförandet av strategin. Skälet till denna förändring är att Kommissionen är angelägen om att integrera strategin i kärnverksamheten och integrera projekten i det dagliga utvecklingsarbetet. Liksom för PA Education, som beskrivits i ett tidigare nummer av tidningen, har EU Kommissionen utsett Föreningen Norden till samordnare för detta horisontella insatsområde. EU Kommissionen bedömer föreningens erfarenheter från det nordiska samarbetet vara en tillgång i detta arbete och en garanti för att civilsamhället och det privata näringslivet involveras på ett aktivt sätt. Uppdraget har föreningen tillsammans med Svenska Institutet samt Baltic Sea NGO Network och the Union of the Baltic Sea. chriSTina SkanTze nordens tidning nr 4 | 2015 25