Nöjesnytt Växjö 1
Nöjesnytt Växjö NATTLIV
Nöjesnytt Växjö MÅNADENS PROFIL: ANNA NEWMAN
Nöjesnytt Växjö DIGGILOO
Nöjesnytt Växjö GREASE
Nöjesnytt Växjö KARL-OSKARDAGARNA 2014
Nöjesnytt Växjö E-TYPE Martin ”E-Type” Eriksson är
inte bara artist, han är ett levande varumärke. Från genombrottet med Set The World On Fire 1994 fram till idag har han med lika dela smartness och ödmjukhet odlat sin image som Sveriges mest hårdfestande svärsmorsdröm. Och däremellan skrivit några hits. Den 8 augusti spelar han på Stortorget i Växjö. M artin Eriksson var redan i tonåren inställd på att bli popstjärna. Pappa Bo G. Eriksson, mest känd som programledare för Vetenskapens Värld, hade ett jazzband på fritiden och unge Martin började tidigt fuska runt på olika instrument, men det var när han upptäckte hårdrocken och började lira trummor i Maninnya Blade som musiken tog över på allvar. 1991 träffade han Stakka Bo och började utveckla sitt intresse för modern dansmusik. Duon släppte tre singlar ihop, däribland minihiten We’ve Got The Atmosphere, men bestämde sig ganska snart för att gå skilda vägar. Under åren som följde började Martin göra sig ett namn på egen hand. Han skrev låtar åt andra artister och fick ett prestigefyllt jobb som VJ på den nystartade musikkanalen ZTV. 1994 drog han igång sin solokarriär på allvar, ivrigt påhejad och uppbackad av den legendariske producenten Denniz Pop och hans gäng i den klassiska popfabriken Cheironstudion. Genombrottet kom samma år med singeln Set The World On Fire, uppföljaren This Is The Way och debutalbumet Made In Sweden och följande år lade han både Europa och USA för sina fötter med sin hårda, men lättrallade eurotechno. Under resten av 90-talet och början av 2000-talet hade E-Type en imponerande radda hits, som alla blivit en del av det kollektiva svenska musikmedvetandet: Free Like A Flying Demon, Calling Your Name, Angels Crying, Here I Go Again, Campione 2000 och True Believer, för att nämna några få. Den sista ”riktiga” hiten får väl sägas vara samarbetet med The Poodles, Line of Fire, som man deltog med i Melodifestivalen 2008. Därefter hände någonting med artisten E-Type. Breaket som kom var mer ofrivilligt än frivilligt och i Expressen berättade Martin om den tunga tiden som följde. –Jag släppte en singel i februari, och hade fortfarande inte hört den en enda gång på radion. Efter fyra veckor insåg jag att "Fan, det är slut. Tack och hejdå". Jag har haft singeletta varje gång och Max Martin sa att detta var min bästa låt på många år. Så jag blev lite deppad. I samma veva gick jag förbi en busslast med skolbarn, 28 femton åringar - och ingen ropade "E-type". Så jag hade bestämt mig för att bli anonym. Jag hade sett fram emot att gå ut, lite för blek med kulmage och hämta posten. Martin koncentrerade sig på sin nyöppnade vikingatemarestaurang Aifur i Gamla Stan och ett liv utanför rampljuset, när vändningen kom från det mest oväntade håll. TV4 ringde och ville ha med honom i sitt succéprogram Så mycket bättre. Och även om Martin till en början var tveksam tackade han till sist ja. Och tur var väl det. –Jag tycker att bilden av Martin Eriksson de senaste tio åren har varit jävligt skev, berättade Martin i samma intervju. Det har varit så mycket arg och rasar. Jag såg det som en chans att få visa en äkta bild av mig. JAG ÄR EN HELT VANLIG JÄVLA GALNING SOM ÄLSKAR ATT ÅKA RAGGARBIL, ÄTA FALUKORV OCH HÄNGA MED MINA POLARE. Sen snöar jag in på saker, som typ mitt vikingaintresse. I efterhand kan man lugnt säga att den där veckan på Gotland tillsammans med delar av den svenska artisteliten blev en vändpunkt, både för Martin Eriksson och för E-Type. –En kväll när vi var lediga och hade druckit några bira, satt jag och pratade med Tomas Ledin. Jag var ledsen för att min singel inte funkade och sa att jag skulle sälja syntarna. Men vi hade ett jättebra snack.Tomas sa: "Gör en till platta, bara för dig själv". Så jag bestämde mig för göra en riktig jävla "E-Type-skiva". Skivan har förvisso ännu inte sett dagens ljus, men E-type verkar ändå ha fått en nytändning och turnerar flitigare än på länge. Och det är ju inte utan att man saknat hans bombastiska hårdrockseurodisco och pyrotekniska extravaganser på scen. I augusti får vi se exakt hur mycket Växjöpubliken saknat honom. ■ TEXT: OLA KARLSSON 20 | nöjesnytt
Nöjesnytt Växjö HOFFMAESTRO
Nöjesnytt Växjö TREND TJEJ
Nöjesnytt Växjö TREND KILLE
Nöjesnytt Växjö VÄXJÖ STREET FASHION
Nöjesnytt Växjö CITYLIV
Nöjesnytt Växjö LOST IN TRANSLATION
Nöjesnytt Växjö RESTAURANGGUIDE
Nöjesnytt Växjö CAFÉGUIDE
Nöjesnytt Växjö ÅRETS PARTY 2014
Nöjesnytt Växjö VIN
Nöjesnytt Växjö BROLLE
Nöjesnytt Växjö DIGILISTAN BY NÖJESNYTT
Nöjesnytt Växjö RECENSIONER & FILMKOLLEN
Nöjesnytt Växjö SERIER