Intervju Nent Groups vd Anders Jensen: ”Nu satsar
vi stenhårt på flagg10 skeppet Viaplay” Sedan Nordic Entertainment Group, Nent Group, börsnoterades i mars 2019 har mycket hänt. Nu satsar vd och koncernchef Anders Jensen hårt på streaming och på flaggskeppet Viaplay. Text Ingrid Kindahl Foto Kristina Sahlén ANTALET Viaplayabonnenter ökade med 310 000 under 2019 jämfört med 2018. Vid utgången av mars 2020 hade gruppen drygt 2,5 miljoner betalande abonnenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland. 1 april lanserades Viaplay också framgångsrikt på Island. Tillsammans utgör Norden med sina 12,5 miljoner hushåll världens tolfte största ekonomi, men ännu har bara hälften av de nordiska hushållen någon betald streamingtjänst. – Vi tror att den andra halvan av befolkningen kommer att ta till sig streaming snabbt nu. Och så tillkommer alla dem som vill ha mer än en tjänst. Inom de närmaste åren räknar vi med att hushållen i snitt kommer att ha trefyra tjänster och i flera fall mer än ett abonnemang av samma tjänst. I dag har de i snitt bara 1,7, säger Anders Jensen. Men han tänker inte nöja sig med Norden. Planer finns på expansion till andra marknader, även om han ännu inte vill prata om vilka de skulle vara. – Vi kan ge mer information inom kort. Vi bygger en teknologi som kan tävla med de bästa, har investerat 3,54 miljarder kronor i vår plattform och hos oss finns över 400 utvecklare från 27 länder. De jobbar bland mycket annat med att öka skalbarheten på Viaplay och göra oss oberoende av Norden, säger han. VIAPLAYS UTBUD KAN delas upp i fyra delar. Sportpaketet är mycket populärt och här har Nent Group nyligen förlängt sändningsrättigheterna för Premier League, högsta ligan inom engelsk fotboll, fram till 2028. Sedan tidigare har företaget rättigheterna i Sverige, Danmark och Finland, och från 2022 även i Norge. Det senare är viktigt, för norrmännen är om möjligt ännu mer intresserade av ANDERS JENSEN vd Nent Group bakgrund: Född 1969, från Helsingborg. Vd för ett antal bolag runtom i världen inom telekom. Därefter medier. Marketing och kundbeteende på London Business School. familj: Fru och fyra barn, tre vuxna söner och en dotter. fritid: Motionerar. Läser mycket både i och utanför jobbet.