INTERVJU / Anders Jensen Premier League än svensk
ar och danskar. Eftersom Nent Group även har säkrat de nordiska rättigheterna till vintersporten från Internationella skidförbundet (FIS) från 2021 har man kopplat greppet på de betalningsvilliga norrmännen. NÄSTA DEL AV utbudet är originalproduktioner – både lokala och internationella. När Nent Group börsnoterades 2019 sa Anders Jensen att målet var att skapa 20 stora originalproduktioner per år. Facit för 2019 blev 21 produktioner. 2020 blir det 30 och 2021 räknar han med 40 produktioner. Exempel på succéer är Josephine Bornebuschs ”Älska mig”, svenska dramat ”Heder” och norska krimserien ”Wisting”, som även har visats i Storbritannien på BBC. Här är det lilla språkområdet i Nor12 den plötsligt en fördel. Till konkurrenten Netflix svagheter hör det låga utbudet av lokalt innehåll. Och Hollywood köper rättigheter till lokala serier för att producera om dem för den amerikanska publiken. – Allt detta gör att vi är den enda reella nordiska spelaren med signifikant volym, säger Anders Jensen. Tredje benet är filmer och serier från Hollywood. Nent Group har långsiktiga avtal med stora amerikanska studior som MGM, NBC Universal, Disney och Sony. Sist men inte minst ska Viaplay också vara bäst på barninnehåll. Man har redan en stark position genom avtal med SF Studios och NBC Universal samt ensamrätt på Nickelodeon. Satsningen på originalproduktioner omfattar även barnserier. NENT GROUP Nettoomsättning, Mkr Nettoresultat, Mkr Vinst per aktie, kr 2019 15 671 Rörelseresultat före jämförelsestörande poster, Mkr 1 545 590 8,77 2018 14 568 1 544 1 292 19,24 Källa: Nent Group – Här är det extra viktigt och väldigt svårt att veta vad kvalitet är. Vem hade trott att SvampBob skulle tilltala så många? Barn är otroligt digitalt medvetna och konkurrensen från till exempel YouTube är hårdare, säger han. Hur ska detta finansieras? Det är här alla andra kända varumärken inom Nent Group kommer in. TV3, TV6, Viasat (som namnändras till V i juni) och RIX FM är bara några. – Det är stabila, starka och lönsamma varumärken som inte längre växer, men som finansierar Viaplays resa in i framtiden, säger Anders Jensen. EN ANNAN AV Nent Groups styrkor är samarbeten, som när bolagets satellitoch iptvverksamhet Viasat Consumer slogs ihop med Telenors Canal Digital, en affär som slutfördes den 5 maj. Samarbeten finns också med alla nordiska tvdistributörer, där det primära syftet är att få in Viaplay i så många hushåll som möjligt. – Vi är mitt inne i ett teknologi och konsumentbeteendeskifte, vilket gör att samarbeten är viktiga om vi ska hålla tempot uppe. Eftersom vi är lösningsorienterade och inser att vi måste skapa värden tillsammans med våra partners har vi förmått att undvika konflikter, säger Anders Jensen. Anders Jensen själv ger ett sportigt intryck och eftersom han pratar mycket om sporträttigheterna, skulle man kunna tro att det är där han har hela sitt hjärta. Men på hans skrivbord ligger en tjock bunt med manus till dramaserier och filmer – han älskar att läsa och själv vara med och bedöma vad som kan slå hos publiken. – Jag älskar sport, men är framförallt en riktig contentnörd och har alltid tittat mycket på film och serier, säger han. Och påminner om att serier som Cityakuten, Sopranos, Sex and the City, Twin Peaks, Desperate Housewives och många fler var och en på sitt sätt har ändrat tittarnas beteenden och förväntningar, för gott. Det är han övertygad om att Viaplays många nya serier också kommer att göra, och inte bara i Norden. n Denna artikel är skriven av en journalist och helt fristående från Handelsbankens analys av bolagets aktie.