BD 1
ANDREAS BERGMAN Tjoget & Paradiso Vad är din heml
ighet som bartender? – Att inte supa för mycket, inget knark, jobba hårt, äta grönsaker och träna mycket. Säg hej till alla gäster, le ibland och vara positivt inställt till liv och arbete. Berätta om din bar. – Vilken av dom… jag äger både Tjoget och Paradiso... Önskebeställning? – Gin Rickey och Daiquiri. Vad dricker du oftast eller helst själv när du är på besök i annan bar? – Champagne från 90-talet, Fernet och kranvatten… mycket kranvatten. Bartrend du tror kommer eller som du ser fram emot? – "Fashions fade, style is eternal” - YSL. Bra service, goda drinkar och bästa stämningen är allt. Det har alltid varit så och kommer fortsätta vara det. STEFAN FORSBERG Care/of, Malmö ROBIN OGESTADH Asian Post Office, Stockholm Vad är din hemlighet som bartender? – Det är en galen passion att alltid sträva efter att göra drinkar och cocktails bättre. Undervisa och visa en gäst något nytt. LINUS EKLUND O’REILLY Nobis Hotel, Stockholm Vad är din hemlighet som bartender? – Att ha tålamod. Och inte ta sig själv för seriöst. Berätta om din bar. – Jag jobbar på Guldbaren på Nobis Hotel. En modern tolkning av en klassisk hotellbar. Önskebeställning? – Frågan är mer om vem som beställer och hur, än vad dom beställer. Vad dricker du oftast eller helst själv när du är på besök i annan bar? – Jag försöker alltid beställa något från listan till en början, annars så är det svårt att misslyckas med en liten lager och en whiskey. Bartrend du tror kommer eller som du ser fram emot? – Låg-alkohol-cocktails och highballs. 18 Berätta om din bar. – Care/of är en liten väldigt nischad cocktailbar. Cocktailen är i fokus tillsammans med en stämning där man kan avnjuta den i gott sällskap. En plats där man sitter och har trevligt med vänner med sköna samtal medans man lägger ifrån sig mobiltelefonen, något jag verkligen ser att vi lyckats med. Önskebeställning? – Vilken klassisk drink som helst, eller att kunna skräddarsy en drink efter gästens önskemål. Vad dricker du oftast eller helst själv när du är på besök i annan bar? – Klassiska drinkar, Boulevardiere är en personlig favorit. Även att alltid testa något från drinkmenyer och utmana sinnena. Bartrend du tror kommer eller som du ser fram emot? – Efter att ha jobbat utomlands i många år, hade det såklart varit roligt att se gamla kollegor trilla förbi i baren, en del har redan varit på besök. Vad är din hemlighet som bartender? – Ja du, det är nog att jag trivs i en miljö omringad av människor för jag själv är en socialsjäl och gillar när det händer saker runt omkring mig. – Sedan har jag alltid varit intresserad av mat och dryck vilket har hållit mig kvar i branschen. Berätta om din bar. – Asian Post Office. Vi öppnade i år i mars och ligger på Regeringsgatan 66 i Stockholm. Vi jobbar med Asien som vårt område av smaker och ingredienser. Där vi tar gästen på en resa mellan alla asiatiska länder och gör det på vårt sätt. Vi hämtar några tydliga ingredienser från ett land och skapar en drink exempelvis som vår Thai Basil där vi har både thaibasilika och kokosnöt knutet till Thailand. Så drinklistan blir lite som en flight map. Önskebeställning? – Gästen ska få beställa precis vad den är sugen på. Det är roligt när den testar något utanför sin comfort zone. Oftast blir de bara positivt överraskade. Då blir man ju glad. Vad dricker du oftast eller helst själv när du är på besök i annan bar? – Jag brukar kika igenom deras drinklista och testa någon av deras signaturdrinkar. Annars brukar det bli en Daiquiri och kanske en lager vid sidan om. Red Hook är också något av en favorit – lite spritigare i sitt slag. Med ryewhiskey, Punt e Mes och Maraschino-likör som är en variant på en Manhattan i lite sötare slag. Bartrend du tror kommer eller som du ser fram emot? – Trenden nu har varit mycket tänk på miljö och hållbarhet. Sustainibillity vilket är väldigt viktigt. Vi måste värna om vår fina värld. Men även att försöka hitta nya ingredienser att arbeta med, i dagens cocktailbarer kan du hitta allt mellan himmel och jord av olika ingredienser gäster aldrig hört talas om. Vilket är väldigt kul och gästerna lär sig nya smaker. Jag tror nästa trend kommer bli att försöka ”knyta ihop säcken”. Få ihop allt detta och jag tror fokus kommer ligga mycket mer på utseende på drinkarna. Färger och stilrent snygga drinkar. Alla vet att när en estetisk snygg drink går ut på bricka genom restaurangen får man oftast frågan av andra gäster “vad är det där för drink”? Och innan man hunnit svara vad det egentligen är så säger gäster en sån vill jag också ha! – Så fokus mer på vad ögat ser och försöka knyta ihop drinken med roliga ingredienser och miljötänk.