BD 1
Välkommen Välkommen Det är ingen hemlighet att en
ny dryckeskultur har bullrat fram senaste tio åren. Vikt har satts på kvalitet och hantverk, och det gäller inom alla olika segment. Inom cocktailscenen har det varit väldigt påtagligt och de kvalitetsmedvetna och otäckt ambitiösa cocktailbarerna har vuxit upp som svampar ur jorden. Några som länge varit med och uppmärksammat utvecklingen och allt inom scenen som varit värt att uppmärksamma är Bartender’s Choice Awards som grundades för åtta år sedan. Deras årliga evenemang utnämner bästa cocktailbar, bästa nya cocktailbar, bästa bartender, bästa cocktailmeny, bästa atmosfär, bästa signaturcocktail och bästa branschförbättrare varje år. De är, återigen, själva nominerade i den sistnämnda kategorien – vilket kanske är lätt hänt när juryn är just det tacksamma branschfolket som de highlightar. I det här numret av Bästa Drycker sätter vi fokus på belyst och tillsammans med en historisk tillbakablick samlat i detta nummer. Trevlig sommar! Peter Steen-Christensen, chefredaktör Bartenders Choice Awards och alla de ambitiösa bartenders vi har runt i Sverige, de som verkar för att förbättra den svenska barkulturen. Vi lyfter på hatten. Peter Steen-Christensen, chefredaktör Välkommen Hantverk och ursprung. Två av de viktigaste beståndsdelarna för dryckesproducenter i jakten på en så stor slice som möjligt av den totala konsumentkakan. Att vi i västvärlden sedan länge vänt oss från kvantitet till kvalitet, samt utvecklingen med småskaliga bryggerier och destillerier har passat som hand i vante för en ung, och blomstrande svensk dryckesbransch. Antalet aktörer har vuxit lavinartat inom alla segment men igen, det handlar inte om kvantitet utan om kvalitet, och vi har sett flera prisvinnande svenska produkter inom såväl whisky och vodka som gin. Med undantag för det svenska vinet har konsumenternas skepsis mot svenska produkter totalt försvunnit och vi ser fler och fler tecken på att svenska produkter är på väg att bli en trend i sig själv. Ett exempel är Spritmuseums nyöppnade sommarbar på sin nya brygga i Wasahamnen i Stockholm. Det är en unik satsning på uteslutande svenska drycker där de vill samla vad som händer i dryckessverige och med 50-talet inbjudna producenter visa upp vilken mångfald som finns. Var denna utveckling är på väg och vilka utmaningar vi måste flytta på är ämnen vi Hantverk och ursprung. Två av de viktigaste beståndsdelarna för dryckesproducenter i jakten på en så stor slice som möjligt av den totala konsumentkakan. Att vi i västvärlden sedan länge vänt oss från kvantitet till kvalitet, samt utvecklingen med småskaliga bryggerier och destillerier har passat som hand i vante för en ung, och blomstrande svensk dryckesbransch. Antalet aktörer har vuxit lavinartat inom alla segment men igen, det handlar inte om kvantitet utan om kvalitet, och vi har sett flera prisvinnande svenska produkter inom såväl whisky och vodka som gin. Med undantag för det svenska vinet har konsumenternas skepsis mot svenska produkter totalt försvunnit och vi ser fler och fler tecken på att svenska produkter är på väg att bli en trend i sig själv. Ett exempel är Spritmuseums nyöppnade sommarbar på sin nya brygga i Wasahamnen i Stockholm. Det är en unik satsning på uteslutande svenska drycker där de vill samla vad som händer i dryckessverige och med 50-talet inbjudna producenter visa upp vilken mångfald som finns. Var denna utveckling är på väg och vilka utmaningar vi måste flytta på är ämnen vi belyst och tillsammans med en historisk tillbakablick samlat i detta nummer. Trevlig sommar! Peter Steen-Christensen, chefredaktör innehåll 06 Aperitif Blandat smågodis 6 14 Sveriges bartenders Några få slank undan, men här är dem vi fångade. 14 6 18 14 26 18 28 26 Det svenska spritundret En blomstrande bransch redo att ta nästa steg? Staten och kapitalet Svensk sprits historia. Aperitif Boktips, konst och skärgårdscocktails. Det svenska spritundret En blomstrande bransch redo att ta nästa steg? 22 Sveriges bästa cocktails Signaturcocktails och specialkompositioner inför BCA Week. Grusgrus Ett besök hos Tranans lillasyster. Urban Winery Göteborgs Wine Machinery. 30 28 30 Klassiker The Gimlet. Staten och kapitalet Svensk sprits historia. 28 Bryggardrottningen Jessica Heidrich, nu på egna ben. Urban Winery Göteborgs Wine Machinery. Klassiker The Gimlet. Grusgrus Ett besök hos Tranans lillasyster. Innehåll Innehåll Aperitif Boktips, konst och skärgårdscocktails. VIN SPRIT ÖL Nummer 3 2018 Nummer 2 2018 Nummer 5 2017 Chefredaktör Peter Steen-Christensen 070-886 71 01 ps@hkm.se Det Svenska Spritundret Det Svenska Spritundret Det Svenska Spritundret Framtida klassiker NÅGRA AV SVERIGES BÄSTA BARER SKAPAR DRINKMAGI Hampus “PÅ JOBBET ÄR JAG PERFEKTIONIST” HÅLLBARA COCKTAILS MED JOSEPHINE SONDLO SVERIGES BROKIGA SPRITHISTORIA VIN DET NYA SPANIEN “PÅ JOBBET ÄR JAG PERFEKTIONIST” Omslag: Anna Malmhake “PÅ JOBBET ÄR JAG PERFEKTIONIST” HÅLLBARA COCKTAILS MED JOSEPHINE SONDLO HÅLLBARA COCKTAILS MED JOSEPHINE SONDLO SVERIGES BARTENDERS – NÄSTAN ALLA SVERIGES BROKIGA SPRITHISTORIA VIN DET NYA SPANIEN DET NYA SPANIEN VIN SVERIGES BROKIGA SPRITHISTORIA URBAN WINERY I GÖTEBORG OCH VAR DU DRICKER DEM OCH VAR DU DRICKER DEM URBAN WINERY I GÖTEBORG WINE MECHANICS VÅRDRINKAR FRUKTSTEREOS CIDERREVOLUTION VÅRDRINKAR WINE MECHANICS 111 JESSICA HEIDRICH PÅ EGNA BEN FRUKTSTEREOS CIDERREVOLUTION 11 Omslag: Anna Malmhake Barupplevelser Hampus ABSOLUTS ANNA MALMHAKE OCH HELA SVENSKA VIN- OCH SPRITBRANSCHEN HAR SIKTET UPPÅT BARCHEFER OM HUR DE ERBJUDER DIG EN BRA KVÄLL WINE MECHANICS B mpusle el e URBAN WINERY I GÖTEBORG arupp lev elsserr OCH VAR DU DRICKER DEM 111 FRUKTSTEREOS CIDERREVOLUTION VÅRDRINKAR arupp v ABSOLUTS ANNA MALMHAKE OCH HELA SVENSKA VIN- OCH SPRITBRANSCHEN HAR SIKTET UPPÅT SPRITBRANSCHEN HAR SIKTET UPPÅT ABSOLUTS ANNA MALMHAKE OCH HELA SVENSKA VIN- OCH BARCHEFER OM HUR DE ERBJUDER DIG EN BRA KVÄLL BARCHEFER OM HUR DE ERBJUDER DIG EN BRA KVÄLL PAPPY VAN WINKLEGRUSGRUS TRANANS NYA VINBAR I STOCKHOLM TRANANS NYA VINBAR I STOCKHOLM LEGENDARISK BOURBONPAPPY VAN WINKLEGRUSGRUS LEGENDARISK BOURBON SÄSONG FÖR SLOE GIN NÖJESGUIDENS ÖLMÄSSA SÄSONG FÖR SLOE GIN OMSLAG: Beets by Tjoget, foto Vilma Ek PAPPY VAN WINKLEGRUSGRUS TRANANS NYA VINBAR I STOCKHOLM LEGENDARISK BOURBON SÄSONG FÖR SLOE GIN VIN SPRIT ÖL VIN SPRIT ÖL Nummer 3 2018 Nummer 3 2018 Nummer 2 2018 Nummer 1 2019 Nummer 2 2018 Nummer 5 2017 Nummer 5 2017 Chefredaktör Peter Steen-Christensen 070-886 71 01 ps@hkm.se Redaktionell och grafisk produktion Lauren Kavanagh Skribenter och fotografer Camilla Ahlin N li s Ekstrand Redaktionell och grafisk produktion Lauren Kavanagh Sklicia Gauffin J tt otaogr er V kCa to Päi r Sr Anhlina Aders ViP lmlle Tam t Ne s Ekstran mitlrlömbergson a Ek lehd A hMiczo Ghuffin J ter Rich rd S btröm Ferlicia Gaavideth ber Pelle Tamn Dinther Ellinor Åkesson Micha va leht Toki e a van Dinl-Ataa sgari Martin Henningsson Pär Satröm erg Pelr Sä le Tamtrömlehtg Feribenter och a a fM in Hrt af enningsson Vd Stefan Hallenius sh@hkm.se Vice vd Pelle Tamleht pelle.tamleht@ng.se Pelyle Tamleht e pelyle.tnva d lehmedi@ng.se am.a ht@ng.se Commercial Event Director NGM Emil Silverflod emil.silverflod@ng.se Marknad Stockholm André Vial Andre.vial@ng.se Marknadskoordinator Peyvand Ahmedi peyvand.ahmedi@ng.se Commercial Event Director NGM Emil Silverflod emil.silverflod@ng.se Marknad Stockholm Jordache Naran Jordache.naran@ng.se André Vial Andre.vial@ng.se Jordache Naran Jordache.naran@ng.se 4 4 Vd Stefan Hallenius sh@hkm.se Vice vdMarknadskoordinator vand Ahm di Marknad Göteborg Magnus Linnemyr magnus.linnemyr@ng.se Rasmus Winblad Marknad Göteborg rasmnuus Linn ge y Mag s@djunemltrumman.se magnus.linnemyr@ng.se Marknad Öresund Martin Brolin martin.brolin@ng.se Rasmus Winblad rasmus@djungeltrumman.se Mårtnad Ö esund M rtin B idd@ng.se martin.brolin@ng.se Marken W ridd ma en.wrolin Ekonomiansvarig Jessica Sundh ekonomi@ng.se Mårten Widd marten.widd@ng.se Distribution distribution@ng.se Periodicitet Sex nummer per år Upplaga 30 000 ex Ekonomiansvarig Jessica Sundh ekonomi@ng.se Distribution distribution@ng.se Periodicitet Sex nummer per år Upplaga 30 000 ex Utgivare NÖJESGUIDEN MEDIA AB Annonsering: ng.se/annonsera ISSN: 0284-236X Utgivare NÖJESGUIDEN MEDIA AB Annonsering: ng.se/annonsera ISSN: 0284-236X Redaktionen ansvarar ej för insänt icke beställt material. Nöjesguiden Stockholm Slussplan 11 111 30 Stockholm 411 15 Gö kb 111 30 S te o ghorlm u ogana 11 toc N esguiden Öresbod Kyi rkoga 211 34 M lm in la Torg 1 er u 411 15 Göate o g bör Nö esguiden Media AB (NGM) Lilgår i HKM Media Group. jesguiden Öresund NGM g lm id krifterna Nöjesguiden, Kingsize Magazine och Djungeltrumman, online och i print samt tidningarna Tota yll Stockholm och Tota y Gothenll burg. NGM arbetar o ksc å med event och kons ltu ation. 211 34 Ma t tö s Nöjesguiden Media AB (NGM) ingår i HKM Media Group. NGM ger ut tidskrifterna Nöjesguiden, Kingsize Magazine och Djungeltrumman, online och i print samt tidningarna Totally Stockholm och Totally Gothenburg. NGM arbetar också med event och konsultation. öjesguiden Göteunrg L lla T g 1ortan 30 Redaktionen ansvarar ej för insänt icke beställt material. N esguiden Göjesguiden Stöckbote horlmog SlyrsspK k la t n 30 i ii vtt v t u u n n n u a a a r r n n n