Kanalens Dag 1
8 | Kanalens Dag 28 augusti 2022 BILAGA I LOKALTI
DNINGEN KANALEN • NR 34 • VECKA 34 • TISDAG 23 AUGUSTI • 2022 ÅKERS KANAL 16 GARNSVIKEN Här mynnar åkers kanal ut i Garnsviken, som fortsätter in i grannkommunen Vallentuna 16 15 SLUSSVAKTARBOSTADEN Vid Åkers torp växte ett centrum fram på 1800talet. Här finns fortfarande den ursprungliga doktorsbostaden, det gamla apoteket, gästgivaregården, handelsboden och slussvaktarbostaden(bilden), som nyligen renoverats varsamt och idag används som föreningslokal av Friluftsfrämjandet i Österåker. Åkers kanal rinner stilla och vackert genom Åkersberga. Båda strandkanterna är populära promenadstråk, utsmyckad med offentlig konst och ingår som en del i Stadspark Åkers kanal. Det går att följa den 4 kilometer långa kanalen hela vägen från Inloppet i Trälhavet, genom centrala Åkersberga och ut i Garnsviken som går in i grannkommunen Vallentuna. 15 14 13 12 11 20 14 ÅKERS BRO Här låg tidigare centrum i Åkersberga. Idag finns café, loppis och uthyrning av kanoter och SUP. 11 SLUSSEN Omfattande renoveringar av hela slussområdet inklusive slussholmen pågår för fullt. Bland annat byggs den viktiga fiskvandringsvägen om för att passa fler fiskar, samt att bredare gångbroar, nya bryggor och belysning sätts på plats. Hela ombyggnationen beräknas vara klar nu i höst. VIKINGAR OCH ÅNGBÅTAR I år är det 200 år sedan bygget av Åkers kanal påbörjades. Under närmare sjuttio år, mellan 1860 och 1927 gick stora ångbåtar på kanalen med passagerartrafik. Långt innan dess, under förhistorisk tid, gick här den betydelsefulla Långhundraleden. I forntida dagar, så långt tillbaka som bronsåldern, gick en naturlig vattenväg från Trälhavet i Åkersberga ända upp till Gamla Uppsala. Långhundraleden, som den i modern tid kommit att kallas, var något av en vikingarnas autobahn på vatten men genom århundraden av landhöjningar kom leden sakta men säkert att grundas upp och till slut bli ofarbar. I början av 1800-talet gick bara en smal å mellan Garnsviken och Österskär. År 1819 togs ett beslut att bredda den grunda Åkersån till en farbar kanal för att förenkla handelstransporter och trafik in till Stockholm. Staten betalade för bygget av den nya kanalen och som grävare användes inkallade soldater. Kanalbygget påbörjades 1822 och pågick under två säsonger. Vintertid låg arbetet nere, då gick det inte att gräva på grund av tjälen. Sammanlagt var 250 man sysselsatta med det tunga och blöta arbetet att för hand gräva ut den 4 kilometer långa kanalen. Samtidigt som breddningen gjordes, anlades också en sluss eftersom havsnivån hade blivit så låg. 1825 invigdes kanalen. Ångbåtsepoken inleddes 1860.Under sin storhetstid var kanalen den självklara transportvägen för österåkersborna. Som mest färdades närmare 1500 båtar om året på kanalen. Ångbåtstrafiken Under ångbåtsepoken trafikerades kanalen av tre olika ångbåtar med namnet Åkers Kanal. Här lägger den tredje och sista båten till vid Åkerstorp. Året är 1915. pågick fram till mitten på 1920-talet. Då hade Roslagsbanan byggts och biltrafiken var så utbredd att behovet av ångbåtar inte längre fanns. Bygget av landsvägsbron vid Sockenvägen år 1939 gjorde det omöjligt för större fartyg att ta sig fram. Därför kan bara mindre Från 1825 och drygt 100 år framåt öppnades slussen i Åkers kanal flera gånger om dagen för att släppa fram båttrafik. familjebåtar och kanotister använda sig av vattenvägen idag. Men det finns mycket att upptäcka på promenadstråken längs med kanalen. Foton använda med tillstånd från Österåkers hembygdsförening