Nöjesnytt Jönköping 1
MÅNADENS PROFIL HELENA MALM Text: Staffan Hagberg
Foto: Anna Hållams Det är lätt att hitta till A6 Center. Med sitt läge bredvid hårt trafikerade E4:an och på gångavstånd till stadskärnan är det svårt att missa för både Jönköpingsbor och utsocknes. Men Helena Malm tog en liten slingrig omväg över Österrike, Kalmar och Göteborg innan hon äntligen hittade till sitt arbete som marknadschef på det stora köpcentret. – Fast jag var här ofta som barn, att åka in till Jönköping och A6 för att shoppa var både enkelt och självklart när jag växte upp, säger hon med ett leende som hela tiden återkommer under intervjun. Helena växte upp i lilla, lilla Fredriksdal utanför lilla Nässjö så stora Jönköping var ett populärt utflyktsmål för en shoppingsugen tjej som redan då var modeintresserad. – Det tog ju bara en halvtimme och sedan kunde man gå runt bland alla affärer och kolla in vad som var nytt och häftigt… Fast efter gymnasiet var det studier inom Hotell och turism som lockade mer än A6s affärer – det blev Österrike ett år innan det var dags för studier vid Högskolan i Kalmar. Väl hemma ställdes kosan till Göteborg och jobb på storhotellet Scandinavia. – Sedan tyckte min man och jag att det var läge att göra något annat och bestämde oss för att flytta närmare våra föräldrar och vänner. Eftersom han också är smålänning så tyckte vi båda att Jönköping var ett bra val. Lagom stort och närmare släkten. Jönköping blev precis så bra som de hoppats. ”LÄGET MED VATTEN RUNTOMKRING OCH NÄRHETEN TILL ALLT ÄR FANTASTISKT”. Efter att ha jobbat med event under en period fick Helena jobb som marknadsansvarig på Ikea Jönköping. Ett jobb hon trivdes mycket bra med: – Det handlade om att organisera marknadsföringen och driva trafik in till varuhuset. Spännande, tufft – men mycket roliga möten med både personal och besökare. Men under sin andra mammaledighet såg Helena plötsligt en annons som lockade. Den som är förklaringen till att hon sedan några veckor visserligen fortfarande är marknadsansvarig – fast nu för hela det stora köpcentret A6 Center. – En fantastisk utmaning och möjlighet. Med den unika bredd som finns i affärsutbudet här och den mängd besökare som varje dag kommer hit så kan jag få ett större genomslag för mina kunskaper i hur man driver trafik, d v s får folk intresserade av att besöka de olika affärerna, och dessutom kunna utnyttja min erfarenhet inom eventområdet. För ett köpcentrum av A6 Centers storlek får aldrig slå sig till ro. ”DET ÄR ETT VÄLSKÖTT OCH POPULÄRT BESÖKSMÅL IDAG, MEN VI MÅSTE HELA TIDEN UTVECKLA OSS FÖR ATT BEHÅLLA DE GAMLA KUNDERNA OCH HITTA NYA BESÖKARE”. Med bara några veckor på den nya positionen vill hon ännu inte gå ut med några större pekpinnar eller förslag på förändringar: – Nej, som sagt, A6 fungerar mycket bra idag. Men vi måste hela tiden titta på hur vi kan bli bättre på att anpassa oss till olika målgrupper. Vad behöver barnfamiljen för att trivas? Vad behöver de äldre för att de ska fortsätta komma hit? Vad kräver ungdomar för att de ska attraheras av vårt utbud? Kanske skulle vi bli bättre av att anordna en mängd mindre event i anslutning till butikerna? Att sitta som spindeln i nätet och få vara med i den kreativa processen tillsammans med affärerna, restaurangerna och alla andra aktörer här ska bli både spännande och fantastiskt roligt. Den gamla konkurrensrivaliteten mellan cityhandeln och A6 tycker hon är förlegad: – Vi är komplement till varandra och är båda två viktiga fundament för att Jönköping blir en attraktiv shoppingstad och det tjänar alla på.