Nöjesnytt Jönköping 1
MATTIAS KNAVE FOTO: KAI PIIPPO FILMEN TAR ÖVER SP
IRA I VÅR Klassisk musik och teaterpjäser. Vad har det med film att göra? Frågar du personerna bakom tre av vårens höjdpunkter i Spira så är svaret ”mer än man först kan tro”. ORVAR HAR SLAGIT VÄRLDSREKORD – MED SYMFONIMUSIK! Orvar Säfström kopplas ofta samman med Filmkrönikan trots att det snart har gått 10 år sedan han slutade på SVT-programmet. Men så värst konstigt är det kanske inte. Få har utstrålat mer kärlek för film och nått ikonstatus på samma sätt som Orvar. Att hans satsning på symfonikonserter slog världsrekord på första försöket känns därför bara naturligt. Den 24 april presenterar han sci fi- och fantasykonserten Far and Away i Spira. – Jag är uppväxt i ett hem där musiken hade en mycket stor och naturlig roll. Min far hörde till första generationens hifinördar och hade ett separat musikrum där all möjlig, men kanske framför allt klassisk, musik avnjöts. Hos oss var musiken i fokus, inte något sorl i bakgrunden. Det synsättet har sedan följt mig genom livet. Orvars första tv-spelskonsert hette Joystick och framfördes med Malmö Symfoniorkester 2006. 17 000 personer kom och lyssnade, en siffra som fortfarande står sig som världsrekord inom genren. – Vi valde redan från början att göra våra spelkonserter avskalade, och låta musiken stå på egna ben. De flesta, inklusive utländska konkurrenter, var på den tiden övertygade om att spelpubliken krävde spektakel med rökmaskiner, ljusshow och folk utklädda till Mario på scen. Men vi visade väldigt tydligt att spelpubliken framför allt ville se sin musik tagen på allvar. Snart 10 år senare är vi en av världens ledande spelmusikkonserter, och just att vi tagit genren på allvar har gett oss väldigt mycket respekt från kompositörerna själva. Spelvärlden är en välbekant arena för Orvar som föreläser om spelkultur och har varit konferencier för både Svenska Spelgalan och Swedish Game Awards. År 2011 blev han till och med utnämnd till Årets Spelare av spelhobbyförbundet Sverok. – Jag har alltid älskat spel, eller rättare sagt ända sedan julen 1978 då jag fick ett Pong i julklapp. Men egentligen kan man väl säga att mitt liv kretsat kring alla former av populärkultur. Just där passar Far and Away perfekt in, då vi hämtat fantastisk musik från många olika håll: filmer, tv-serier och spel. Den gemensamma faktorn är science fiction och fantasy, två av vår tids mest magiska och fascinerande genrer. Se fram emot en oförglömlig kväll! Far and Away spelas i Kulturhuset Spira den 24 april 18.00. Orvar Säfström, dirigenten Michael Bartosch, orkestern Jönköpings Sinfonietta och sopranen Sabina Sweiacker framför musik musik från bl a Star Wars, Sagan om Ringen, Avatar, Harry Potter, Skyrim och Age of Conan. ÅTTA OSCARS OCH EN TONY – NU KOMMER AMADEUS TILL JÖNKÖPING Att göra en teaterpjäs som tidigare har hyllats världen över och som film vann 8 Oscarstatyetter kanske kan verka skrämmande. Men inte om man frågar regissören Mattias Knave. Repetitionerna för Amadeus pågår för fullt i Spira inför premiären den 21 mars. – I och med att filmen redan är så bra gjord kan vi låna vissa delar, låta övrigt vara och istället använda det en scen kan erbjuda. Den här berättelsen är så stor att man ändå måste välja och välja bort – lite som en familjepizza! Vi väljer våra bitar och låter resten vara. Produktionen blir den största hittills sedan flytten till Spira. Med 13 medverkande på scenen från både teater- och musiksidan är det en mastig pjäs fylld med mängder av musik som framförs live av stråkensemblen Junekvintetten. Musik som andas både nytt och gammalt. – Musiken har med all rätt beskrivits som pjäsens tredje huvudkaraktär. Med en stråkkvintett på scenen använder vi musikens förmåga att gå förbi hjärnan, rakt in i hjärtat. Detta driver hela berättelsen framåt! I skrivande stund har över 1000 biljetter sålts med flera månader kvar till premiären. Äntligen är det dags för musikteater, och mycket mer storslaget än Amadeus är nog svårt att få. ”POLIS HAR TILL OCH MED AVBRUTIT” Besatt – en skräckdramathriller. Som teater. Hur gör man det? För regissören Rikard Lekander är det inte första gången han gör skräck på en livescen. – När jag började regissera skräckteater trodde nog många att det inte gick att skapa sådana stämningar på en teaterscen. Men det är ju helt tvärtom! Här känner man lukterna, hör ljuden, sitter mitt i det kompakta mörkret. Den enda utmaningen är att inte göra för obehagliga föreställningar. För mig har det hänt att publiken spytt, svimmat, fått panik och gråtit av skräck. Polis har till och med avbrutit då de trott att riktiga mord har pågått! Svårigheten ligger i att hålla skräcknivån, för det ska ju fortfarande vara roande för publiken, inte bara oroande. Besatt är en ny svensk berättelse skriven av Gustav Tegby, som vid flera tillfällen har jobbat med Rikard. Ofta kring temat skräck och thriller, vilket kommer ganska naturligt för de två barndomsvännerna som spenderade många timmar tillsammans i tv-soffan framför diverse skräckfilmer. – Den här gången ville vi göra en pjäs som var karaktärsdriven och spännande. En slags suggestiv drama-thriller. Jag har försökt skapa en obehaglig atmosfär av upphöjd realism. Tidigare har jag regisserat många olika skräck-genrer men aldrig en skräckdrama-thriller. Det känns väldigt kul! Passande nog spelas premiärföreställningen fredag den 13 februari klockan 19 i Kulturhuset Spira. Det kommer bli en kuslig föreställning olik något annat publiken i Spira tidigare har upplevt. ■ 18 | nöjesnytt ORVAR SÄFSTRÖM FOTO: MARKUS LINDGREN RIKARD LEKANDER FOTO: PATRIK LUNDIN