Kingsize 1
Insikten som kom på vägen var att jag inte visste
hur länge jag skulle vilja vara artist, för jag tyckte inte att det var så jävla kul. ett till projekt, för jag känner att jag har någonting och då hade börjat plantera fröet till vad ”Drift” skulle handla om. Det här vill jag prata om för det känns viktigt för mig. Och så får det bli det sista jag gör. En del av inspirationen skulle han hämta från August-prisade romanen ”De kommer att drunkna i sina mödrars tårar” av Johannes Anyuru – en dystopi om terror och fascism i dagens Europa och om ett Sverige som tagits över av högerpopulism. – Jag tycker att han har skapat ett narrativ som är typ oändligt. Jag blev så inspirerad av det och kände att jag ville göra något liknande i musikväg. Vad innebär det? Då kanske det innebär att jag lämnar Broder John i ”Drift”. Det var det som gav mig inspirationen och modet att göra skivan som den är idag, beslutet att jag inte skulle göra mer musik som Broder John. Det var då någonting klickade i mig. Och jag minns att jag kände att ”om det här blir det sista jag gör, då måste det få vara exakt på mitt sätt”. När jag gick in i studion efter det hade jag en helt annan approach till vad jag gjorde. Jag frågade mig aldrig om saker var bra eller dåliga, utan om det var rätt. Det har varit min kompass genom hela processen. Och nu är jag tillbaka på en plats där det är så jävla roligt att göra musik igen. Jag älskar att hålla på med musik. Så jag hoppas att det inte blir det sista jag gör. Att kreativitet och skapande kan vara en plågsam och svår process är ingen nyhet. Men för somliga är det svårare än för andra. Mycket ligger i den tankekraft som ligger bakom varje låt och varje rad. Varje detalj, från det visuella till det konceptuella. Någon som blivit ett ansikte för detta är Broder John, som nu - fem år senare - ska följa upp sin viktiga och hyllade debutplatta ”Cool”. Och det har uppenbarligen inte varit något lätt uppgift för den 30-åriga nyblivna pappan. Men till slut hittade han rätt. I framförallt sjöfarten har man historiskt använt sig av kompassnavigering, en metod vars användning sträcker sig hela vägen tillbaka till förra millenniets början. Det vill säga en effektiv och pålitlig sådan. Men för att få rätt kurs behöver man justera för vissa avvikelser. En av dessa kallas deviation, som innebär att kompassens magnetiska nordriktning påverkas av magnetiska föremål ombord – och på så sätt stör den rätta riktningen. Liknelsen går att applicera på de första två åren som följde efter ”Cool” när Johan Bäckström, som Broder John egentligen heter, skulle följa upp lovorden efter debuten och färdigställa det som ofta brukar kallas ”det svåra andra albumet”. För svårt skulle det bli, både kreativt och personligt. – Det var jävligt mycket spelningar efter det, då jag samtidigt försökte göra ny musik. Men det var av fel anledningar jag gjorde musik. Det var att ”nu tror jag att jag måste upprätthålla det här, jag måste höras för att det ska hållas uppe ett intresse… jag måste göra den här typen av musik, jag måste göra musik som låter som ’Cool’ för att det verkar ju funka”. Och jag gjorde jävligt mycket musik då. Det blev liksom en till platta egentligen, under processen av två år. Resultatet blev en rak uppföljare som han i efterhand, förmodligen lite sarkastiskt, kallar ”Cool 2”. En platta som sedan skrotades helt. – När jag hade utkastet på den plattan så lyssnade jag igenom den och kände att ”jag gillar inte det här, jag går inte igång på det”. Jag fattade rent rationellt att det var något som mina fans skulle gilla, men jag själv gick inte igång på det känslomässigt. Det var inget som var nytt, inget som var progressivt eller kreativt med det. Det är bara jag när jag är bekväm. Det gick så långt att han ifrågasatte en fortsatt artistkarriär. – Så insikten som kom på vägen var att jag inte visste hur länge jag skulle vilja vara artist, för jag tyckte inte att det var så jävla kul. Just den här artistdelen. Det kommer ju med massa grejer som jag nog inte var förberedd på, egentligen. Eller så var det inte lika fett som jag trodde att det var, kanske. Vad för grejer, typ? – Dels uppmärksamhetsgrejen. När jag gjorde ”Cool” var jag på en plats där jag inte hade några förväntningar på mig själv, men inte heller utifrån. Så även om det var en jävligt jobbig process så var den skivan baserad på min egna vision av vad skivan skulle bli. Och jag märkte att när jag gjorde ”Cool 2” så hade jag gått ifrån kärnan till varför jag gör musik och bara försökte återskapa någonting som i mina ögon blev ett väldigt lyckat projekt. När jag insåg att jag hade tappat kärnan till varför jag gör det här, då försvann all glädje från det också. Det här är mitt jobb, jag måste få ha kul på mitt jobb. Jag har alltid älskat att göra musik, varför tycker jag inte om det här längre? Det var också här det riktigt hårda jobbet skulle börja. Att, på sätt och vis, hitta sin egen magnetiska nordpol. Receptet blev att gå in i sig själv – och börja gräva. – Det är en lite deppig insikt, men det jag kom fram till då var att ”okej, jag kommer lägga av efter det här”. Jag kommer göra Och tur för oss är väl det. I en genre som de senaste åren ökat explosionsartat både vad gäller utövare och kommersiella framgångar har den också till viss grad utarmats. Vägen till succé är kortare än någonsin och det finns endast ett fåtal som väljer att ta kreativa avstickare med andra slutmål än sina kollegor. Där motivationen har en annorlunda utformning. Där ”driften” sker på en annan frekvens. Broder John är en av få albumartister inom svensk hiphop och där ”Cool” var ett helt eget ekosystem kan uppföljaren ”Drift” bäst beskrivas som ett helt eget universum. En noggrant uppbyggd värld, eller för all del film, där allting bidrar till en sammanhängande helhet. – Jag värnar om helheten mer än jag värnar om de enskilda låtarna. Jag fattar att vissa delar inte kommer streama miljontals gånger, men jag skiter i sånt. Jag bryr mig verkligen inte. Det är ”Drift” som projekt som är viktigt för mig, inte låtarna som är i ”Drift”. Även om låtarna såklart betyder jättemycket. Vi börjar prata om albumets öppningsspår ”Sidor”, där Broder John ömsom finstämt och ömsom energiskt uttrycker jakten på känsla, sinnesfrid, kärlek och symmetri. Ett spår som manifesteNR 3, 2021 | KINGSIZE MAGAZINE 41 WWW.KINGSIZEMAG.SE