Kingsize 1
Partnerpodcast: Gatuslang Pontus Gustavsson DEN S
VENSKA HIPHOPMUSIKEN OCH DESS FÖRGÄNGLIGHET Nyligen gästade jag Tommie Jönssons fantastiska musikpodcast DJ 50 Spänn. En podcast om billig och begagnad musik. Vanligtvis fokuserar programmet på vinylskivor men i vårt specialavsnitt valde jag och Tommie i stället att fokusera på musik och på mp3-filer kring tiden runt och efter millennieskiftet. En era som historiskt sätt ligger väldigt nära nutiden men en tid som skiljer sig nämnvärt från hur vi konsumerar musik idag. Jag föddes i mitten av 80-talet med föräldrar som i huvudsak hade konsumerat musik via radio (svensktoppen), grammofonskivor och livekonserter. 90-talet kom att bli det första decenniet då jag själv i hög utsträckning började konsumera och göra aktiva val av musik. Fortfarande via radio med SR-program som P3 Soul och in på 00-talet även P3 Hiphop. Samtidigt växte jag upp med musik via fysiska format som CD, vinyl och kassett. 1989, i övergången från 80- till 90-talet, patenteras ett nytt ljudformat i Tyskland, MPEG-1 Audio Layer III, idag mera känt som MP3. Två år senare, närmare bestämt 1991, lanseras formatet. Men det kommer att dröja innan mp3:an slår igenom stort för den enskilda konsumenten. Det är egentligen först i slutet av 90-talet med svenskutvecklade Napster i täten som mp3or börjar blir någonting för allmänheten. I symbios med flera tekniska innovationer som hemdatorer, cd-brännare, USB-minnen och så klart den viktigaste innovationen, internet, börjar mp3:or konkurrera ut de tidigare fysiska formaten. Format som i regel kontrollerats av de stora skivbolagen. 00-talet blir inte bara mp3:ans storhetstid, det blir också hemmastudions genombrott. Inom svensk hiphop börjar grupper i svenska stor- och småstäder, men också över internet, formas. Skivbolagen kontrollerar helt plötsligt inte musikskapandet varken i studiomiljö eller via utgivning. Autodidakta tonåringar och unga vuxna kan nu rigga upp egna studior i sina studentrum och garderober och lära sig spela in, mixa, göra beats och rappa in sin musik som de sedan kan sprida via hembrända cd-r-skivor, svenska hiphopsidor eller via sina egna hemsidor. Det är nu som jag kliver in i den grävande podcasten DJ 50 Spänn med passion för den bortglömde musiken från den eran som förvandlats till kraschade hårddiskar, borttappade USB-stickor och sönderrostade brännskivor. För vem ansvarar egentligen för att arkivera och föra musiken från mp3- och cd-r-åren vidare till efterkommande generationer och arkiv? Musik som saknar ett kommersiellt värde men som har ett stort värde kulturellt. Personligen får jag mail av mina Gatuslang-lyssnare och följare varje vecka. Personer som söker med lykta över förlorad musik från mp3-eran. Musik som varken tagit sig till spellistor på Spotify, fildelningsprogram som Soulseek, stora musikpriser eller till världens största streamingplattform Youtube. Idag handlar allt om enkla, snabba och smidiga lösningar via teknik som 4G, mobiltelefoner och streamingstjänster. De tidigare blomstrande skivbutikerna och fildelningsnätverken där vi ”ägde” vår musik har idag konkurrerats ut av enkla och moderna lösningar med minimiersättningar, köpta streams och utan möjlighet att lagra sin musik för framtiden. Men den dagen din streamingtjänst går i konkurs eller lägger ned. Vad gör du då? Då kommer i vilket fall jag sitta och tumma på min fysiska samling och mina hårddiskar med mappar av mp3-filer. NR 3, 2021 | KINGSIZE MAGAZINE 51 WWW.KINGSIZEMAG.SE