Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 1
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 ÖBOs affärsm
ål
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Ledare
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Stadsliv med
himlen som tak
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Plusvärd på
plats
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Ett framgång
sikt projekt
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Mahmoud, ÖBO
s förste kundvärd
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Själen som k
om från savannen
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 ÖBO represen
terar Sverige i Europa
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Förebyggande
arbete i trygghetsfrågor
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Utbyte över
gränserna
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Handla upp o
ch köpa in belysning
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 ÖBO är med o
ch utvecklar Örebro
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Jakten på en
ergitjuvar
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Notiser
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Kulturen-Spo
rten 63-37
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Konsten att
välja nytt
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Här knyts st
ora och små kontakter
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 ÖBO övertar
fastigheter för vård och omsorg
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Marknadsanpa
ssa lokalhyresavtal
ATTRAKTIV ARBETSGIVARE tat – Inom ett par år vänd
er det på arbetsmarknaden; fler lämnar än de som kommer in och vi vill vara förberedda. Därför är det viktigt att jobba med kompetensförsörjning på både kort och lång sikt, säger Karin Nordmark, ÖBOs nya HR-chef. År 2015 har ÖBO som mål att vara regionens mest attraktiva arbetsgivare. Ett steg på vägen är det idékonvent om ”världens bästa arbetsplats” som ska anordnas under 2012, då medarbetarna ska få vara med i arbetet att nå målet. – Vi har mycket att ta med oss in i det arbetet. Väldigt många hos oss är stolta över att jobba på ÖBO; men vi har svårt att sätta fingret på vad stoltheten beror på. Det ska vi försöka identifiera. – Vi måste också bli synligare som arbetsgivare och kommunicera vilka möjligheter som finns som medarbetare hos oss. Många känner ÖBO som ett bostadsföretag, inte som en arbetsgivare med stor potential, säger Karin Nordmark. ÖBO HAR MÅL både för rekrytering och för personlig utveckling. Ett exempel är att 20 procent av alla man nyrekryterade år 2011, ska ha utländsk bakgrund. Siffran för 2011 var hela 29 procent. På lång sikt, 2015, är målet att 15 procent av den totala personalstyrkan ska ha utländsk bakgrund. Två av flera viktiga frågor i rekryteringsarbetet är vilka vill ÖBO nå med sin rekrytering och hur man når den gruppen på bästa sätt? – Det är lätt att fastna i hur man alltid gjort. Vi måste börja tänka annorlunda och använda andra kanaler för våra rekryteringskampanjer som komplement, till exempel sociala medier och andra digitala kanaler, menar Karin. Hon nämner delaktighet som en viktig faktor för medarbetarnas personliga utvecklig. – Det måste finnas ett engagemang och en vilja att höja sin kompetens hos var och en. På det viset bidrar man också till att utveckla ÖBO som företag. ETT SÄTT ATT HÖJA sin kompetens och bli mer insatt i verksamheten är att praktisera på en annan arbetsplats inom företaget än sin egen. Något som alla medarbetare inom ÖBO har möjlighet att göra 2012. – Man kan säga att det är en del av den individuella kompetensplan som alla medarbetare har. Totalt investerar vi cirka två miljoner kronor på kompetensutveckling varje år. För framtida ledare inom ÖBO har företaget en ledarakademi som startade 2011. – Fjorton personer har fått nosa på vad det innebär att vara ledare hos oss. Utbildningen har berört ledarskap, men även ekonomi, kundvård, miljö och andra frågor som kommunikation och HR. Just nu arbetar ÖBOs nya HR-chef med att planera för hur kompetensförsörjningsprocessen inom företaget ska se ut. – Det vi behöver titta på är till exempel vilka kompetensprofiler det finns för olika befattningar och yrkesområden som sedan ställs mot den faktiska kompetens som finns. På så vis kan man identifiera var det finns glapp i kompetensen och rikta insatser för att fylla luckorna. Vilka är då framgångsfaktorerna för att nå det långsiktiga målet att bli regionens mest attraktiva arbetsgivare? ENLIGT KARIN Nordmark är det följande: Lyssna på medarbetarna. Vad är bra och vad kan bli bättre? Berätta för andra om varför det är bra att vara medarbetare i företaget. Stolthet hos personalen. Viljan att bli ännu bättre och lyssna in de ungas syn på vad som är attraktivt. Aktivt arbeta med kompetensförsörjning Rekrytera rätt i den ökade konkurrensen. Idag pratar man mycket om ”employer branding”, det vill säga hur starkt företaget är som varumärke när det gäller att locka nya medarbetare. – ÖBO är ett starkt varumärke. Men det gäller att vi blir lika starka som arbetsgivare som vi är som bostadsföretag. ÖrebroBostäders årsredovisning 2011 l 29
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Året i korth
et 2011
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 ÖBO i siffro
r
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Förvaltnings
berättelse
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Resultaträkn
ing
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Noter till r
esultaträkning
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Balansräknin
g
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Noter till b
alansräkning
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Kassaflödesa
nalys
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Förslag till
vinstdisposition
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Revisionsber
ättelse
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Granskningsr
apport
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Redovisning
enligt IAS och IFRS
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Flerårsövers
ikt
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Fastighetsbe
ståndet, tabell
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Värdering av
fastighetsbeståndet
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Organisation
en
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 ÖBOs styrels
e
Årsredovisning Örebrobostäder AB 2011 Kartor