Kulturrådets årsredovisning 2018 1
Kulturrådets årsredovisning 2018 3.4 Strategisk k
ommunikation och omvärldsbevakning Kulturrådets externa kommunikation utgår från våra övergripande verksamhetsmål och strategiska prioriteringar. Enligt vår instruktion ska vi sprida information och kunskap om verksamheten. Centralt för Kulturrådets kommunikation är att stödja och synliggöra vår bidragsgivning. Våra främjande insatser är en grundläggande del av vår strategiska kommunikation. Vi beskriver dessa insatser mer detaljerat under respektive sakområde i årsredovisningen. För att öka räckvidden för kommunikationsinsatserna och nå nya målgrupper fortsatte vi under 2018 att utveckla den strategiska kommunikationen. Vägledande för hur vi kommunicerar är att myndigheten ska uppfattas som engagerande, trovärdig, öppen och utvecklande. Under 2018 fortsatte vi att ta tillvara digitaliseringens möjligheter att göra vår kommunikation och omvärldsbevakning mer effektiv, öppnare och mer tillgänglig. Vårt arbete med digitalisering utgår från Digital strategi för Kulturrådet 2018–2020. Digital förnyelse av det offentliga Sverige har också varit en högt prioriterad fråga för regeringen. Sverige blir mer digitalt genom att alla myndigheter och offentliga verksamheter skapar en enklare, öppnare och mer effektiv förvaltning. Digitalt först är en princip som säger att digitala tjänster, när det är möjligt och relevant, ska vara förstahandsvalet i den offentliga sektorns kontakter med privatpersoner och företag. Det offentliga behöver samverka för att säkerställa förtroendet för offentlig sektor och förenkla tjänster och kontakter med myndigheter. Inom ramen för det digitala utvecklingsarbetet inledde vi under året en dialog med andra statliga myndigheter med kulturbidrag om hur vi kan informera gemensamt. År 2018 fortsatte också det omfattande arbetet med att ta fram en ny webbplats för myndigheten, och fokus var koncept, design och innehållsproduktion, inför lanseringen 2019. I början av 2018 lanserades också en ny webbplats för Bokstart, Kulturrådets satsning för att främja små barns språkutveckling. Under året hade vi ambitionen att nå ut till en bredare målgrupp, bland annat genom rörligt innehåll. De 54 videoklipp som Kulturrådet producerade och lanserade på Youtube hade cirka 29 000 unika visningar, vilket är en ökning från cirka 12 000 visningar 2017. Visningstiden har ökat med 76 procent. Antalet följare på Kulturrådets Facebooksida ökade med 14 procent jämfört med 2017, till cirka 7 600 personer. Vi skickade ut 135 pressmeddelanden om bidragsfördelningar under året. Dessa synliggör effekterna av de statliga medel som gick till olika konstområden under 2018 och fick genomslag i nationell och lokal press. Sammantaget låg pressutskick och annan kommunikation till grund för 2 780 inslag och artiklar. Den tjänst för mediebevakning som vi använder bedömer att 27 procent av dessa är positiva, 66 procent neutrala och 7 procent negativa. Kulturrådets kommunikation i sociala medier och press genererade sammantaget 94 000 engagemang (likes, delningar och liknande). I syfte att förbättra Kulturrådets service gentemot våra användare lanserade vi under 2017 ett forum med frågor och svar på webbplatsen. Under 2018 fortsatte vi att vidareutveckla forumet, bland annat genom att lägga in vanligt förekommande frågor och svar. Besöken i forumet har fortsatt att öka och under året hade forumet nästan 16 000 sidvisningar. Vi arrangerade flera konferenser och seminarier, både självständigt och i samverkan med andra myndigheter. Syftet var att främja samverkan, erfarenhetsutbyte och lärande mellan lokala, regionala, nationella och internationella aktörer vars verksamhet har betydelse för kulturens utveckling. Som en del av uppdraget att verka för kulturens betydelse inom andra samhällsområden deltog vi på det kulturpolitiska konventet Folk och Kultur, med monter och fyra seminarier för att belysa konstens och kulturens roll i samhällsbygget. Konventet nådde främst målgrupperna tjänstepersoner och politiker från olika nivåer samt företrädare för olika branschorganisationer inom kulturområdet. På våra seminarier deltog sammantaget runt 450 personer. Vi fanns också tillgängliga för möten med representanter för kultursektorn och regionala företrädare i vår monter. Under 2018 deltog vi också med arrangemang i Almedalen under temat Kulturklyftan. Vi arrangerade ett seminarium med bland annat ordföranden för Arts Council England, sir Nicholas Serota, tillsammans med de myndigheter som ingår i Samverkansrådet för kultursamverkansmodellen.3 3. Kungliga biblioteket, Konstnärsnämnden, Kulturrådet, länsstyrelserna (genom Länsstyrelsen i Halland), Nämnden för hemslöjdsfrågor, Riksantikvarieämbetet, Riksarkivet, Riksteatern och Svenska filminstitutet. 16 (74) Ett samarbete med nordiska