Kulturrådets årsredovisning 2018 1
Kulturrådets årsredovisning 2018 4.3.3 Det fria m
usiklivet Kulturrådet fördelar bidrag till fria musikgrupper, musikturnéer, musikarrangörer, musikutgivning och till samarbeten med komponister. Anslagshöjningen som tillkom 2018 för fria aktörer inom scenkonst och musik har även använts för att förstärka musikbidragen. Huvuddelen av ökningen användes för att förstärka bidragen till musikarrangörer. Kulturrådet beviljade bidrag till ett antal nya sökande och höjde verksamhetsbidraget till några prioriterade aktörer. Många arrangörer som söker projektbidrag under hösten, för till exempel en festival eller konsertserie, har inte några bokade eller planerade artister i programmet att presentera i ansökan. Därmed är det svårt att bedöma konstnärlig kvalitet, och detta ligger ofta till grund för avslag. För att möta arrangörsledets behov genomförde vi därför en extra ansökningsomgång för projektbidrag under våren. Under 2018 gjorde Kulturrådet en genomlysning av de statliga bidragen till musikarrangörer. Som en konsekvens av genomlysningen utarbetades nya riktlinjer med det huvudsakliga syftet att öppna upp bidraget och göra det mer relevant. Nu kan även enskilda näringsidkare söka arrangörsbidrag, och vi värderar annan medfinansiering, till exempel biljettintäkter, som likvärdig med kommunalt och/eller regionalt bidrag i bedömningen. Dessa förändringar är i linje med förordningen för bidraget och den utveckling som ägt rum inom musikområdet under de senaste åren. Förändringarna gör det möjligt att stötta arrangörer som bedöms ha nationellt kulturpolitiskt värde men som av en eller annan anledning inte har lokal finansiering. En annan stor förändring är att vissa riksförbunds vidareförmedling av statliga arrangörsbidrag har upphört. Kulturrådet har under de senaste åren sett ett allt större behov av att se över vidareförmedlingen av arrangörsbidrag och genomlysa vårt uppdrag när det gäller transparens, likabehandling och legalitetsprincipen. De nya riktlinjerna innebär att Kulturrådet kommer att hantera hela bidraget, och därmed få den helhetsbild av arrangörsledet som behövs för att analysera och fortsatt utveckla bidraget. Förändringen möjliggör att riktade insatser och prioriteringar, som leder till både geografisk spridning i hela landet och ökad mångfald, kvalitet och förnyelse inom musikområdet. Denna helhetsbild och direkta dialoger med samtliga arrangörer ger även bättre möjligheter till dialog med regionerna om prioriterade arrangörsfrågor. Genom förändringen frigörs tid och resurser hos de berörda riksförbunden för att främja arrangörsledet i stället för bidragsadministration. Riksförbunden ges sammantaget en tydligare roll i att främja arrangörsledet, vilket de fortsatt kan söka medel för. Förändringen av riktlinjerna har rent praktiskt inneburit att Kulturrådet hösten 2018 hanterade cirka 500 ansökningar inom arrangörsbidraget i stället för cirka 200 som tidigare år. Ökningen beror framför allt på att alla arrangörer som tidigare fick vidareförmedlat bidrag från riksförbund i stället sökte bidrag hos Kulturrådet. Ett flertal ansökningar kom från nya sökande inom arrangörsledet, vilka tidigare inte vänt sig till Kulturrådet. Mot denna bakgrund har referensgruppen som bedömer ansökningarna utökats med fem personer och består nu av tio ledamöter totalt. Kulturrådet har tagit fram de nya riktlinjerna med stöd av referensgruppen för arrangörsbidraget. Under processen hade vi regelbunden kontakt och möten med riksförbund och andra centrala aktörer som berörs av frågan. Bidraget till utgivning av musik har under de senaste åren haft en stor ökning av antalet ansökningar, i hög grad beroende på att villkoren och förutsättningarna för att ge ut och få intäkter från inspelad musik har förändrats dramatiskt. Kulturrådet ökade under 2018 budgeten även till musikutgivningsbidraget, inte i första hand för att kunna ge bidrag till fler produktioner utan för att i högre grad kunna bevilja de belopp som ansöks. Detta bedömer vi ger bättre förutsättningar att genomföra det som beskrivs i ansökan och därmed färre komplikationer i processen. Från och med 2018 fördelas bidragen till musikutgivning av en referensgrupp, inte en arbetsgrupp, vilket innebär att gruppen nu inte längre är beslutsfattande utan lämnar ett förslag till beslut till Kulturrådets generaldirektör. Kulturrådet konstaterar även att musikutgivningsbidraget behöver analyseras djupare inför framtagande av riktlinjer eftersom förhållandevis många beviljade ansökningar leder till extra beredningar och/eller omprövningar. Ett skäl för detta är att medfinansieringen i princip alltid består av egen insats, eftersom det inte finns samma möjligheter till exempelvis annan offentlig finansiering, biljettintäkter eller gager, som för de andra musikbidragen. Vad gäller verksamhets- och turnébidrag till fria musikgrupper såg Kulturrådet under 2018 ett behov av 29 (74)