Kulturrådets årsredovisning 2018 1
Kulturrådets årsredovisning 2018 Kartläggningen g
enomfördes genom att i samråd med SKL, och med stöd av bland andra UHR och Kulturskolerådet, ta fram en enkät om kulturskoleverksamheternas kompetensbehov på kort och lång sikt. Enkäten skickades ut till landets samtliga kommuner och besvarades av 71 procent. Tillsammans med UHR arrangerade vi i november 2018 en hearing med de lärosäten som fått medel inom ramen för satsningen Kulturskoleklivet, ett antal lärosäten som också hade anmält intresse för att delta i satsningen samt representanter för Kulturskolerådet, SKL och Lärarförbundet. Syftet med hearingen var bland annat att redovisa de preliminära resultaten från kartläggningens båda delar. En kvalitativ kartläggning genomfördes genom fallstudier i tio kommuner, med syftet att få en fördjupad bild av kulturskolornas kompetensbehov och förutsättningar. Den skulle alltså komplettera enkätstudien. Resultatet från fallstudierna rapporterades i sin helhet till Kulturrådet i januari 2019. Under första kvartalet 2019 gör vi en samlad analys av resultaten från kartläggningens båda delar, vilken presenteras i en slutrapport där vi också kan dra slutsatser och blicka framåt. 4.7 Rättighetsperspektiv Kulturrådet verkar för att fler ska ha möjlighet att ta del av kulturlivet och för att kulturen ska präglas av en mångfald av kulturella uttryck. Sedan 2016 har Kulturrådet en samlad strategi för arbetet med lika rättigheter och möjligheter. Strategins övergripande mål är att skapa förutsättningar för att alla, oavsett etnisk eller kulturell bakgrund, kön, könsidentitet, könsuttryck, sexuell läggning eller funktionsförmåga ska ha lika rätt och möjlighet till deltagande i, inflytande över och delaktighet i kulturlivet. I början av 2019 kommer Kulturrådets uppföljning av strategin att bli klar. Strategins delmål innefattar allt från bidragsgivning och främjande verksamhet till kommunikationsoch bemötandefrågor. Arbetet för lika rättigheter och möjligheter bedrivs alltså både i det löpande arbetet och i specifika satsningar. I detta avsnitt om rättighetsperspektiv redovisar vi de områden som strategin omfattar: jämställdhet, tillgänglighet, etnisk och kulturell mångfald och hbtq-frågor. I avsnittet redovisas även vårt arbete med nationella minoriteter och breddat deltagande. 4.7.1 Breddat deltagande Att öka tillgången till kultur i hela landet och nå nya grupper har länge varit centralt i Kulturrådets verksamhet och uppdrag, men undersökningar visar att kulturvanor och deltagandet i kulturlivet inte har förändrats särskilt mycket över tid. Kulturrådet påbörjade därför under 2018 ett utvecklingsarbete kring det som vi kallar för breddat deltagande. Under hösten inrättade vi den nya funktionen verksamhetsutvecklare för breddat deltagande, med syftet att vidareutveckla arbetet med breddat deltagande och en ökad mångfald som är kopplad till social hållbarhet. Utvecklingsarbetet knyter an till social hållbarhet och de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030 liksom en rad andra strategiska uppdrag som Kulturrådet har och planerar framöver. Det rör även uppdrag såsom Skapande skola, kulturskolor, biblioteksverksamhet i hela landet, Bokstart och Kreativa platser. Inkluderande kulturliv i Norden Det norska kulturdepartementet initierade i samband med ordförandeskapet i Nordiska ministerrådet 2017 det treåriga projektet Inkluderande kulturliv i Norden. Kulturrådet och motsvarande myndigheter i de nordiska länderna är representerade i en arbetsgrupp. Projektet arbetade under 2018 med att skapa plattformar och nätverk för erfarenhetsutbyte mellan de olika länderna. Bland annat lyfte man kulturens roll för inkludering i det lokala samhället med särskilt fokus på kulturskolor, bibliotek och andra verksamheter som är riktade mot civilsamhället. Under 2018 genomfördes flera arbetsgruppsmöten och seminarier i bland annat Oslo, Reykjavik och Stockholm. Projektet presenterades även på ett antal konferenser, till exempel Folk och Kultur i Eskilstuna den 7–10 februari, Roots and Wings i Reykjavik den 24–25 maj och Kulturrådets kulturskolekonferens i Stockholm den 5 december. 41 (74)